۱۳۹۵ آبان ۲۷, پنجشنبه

اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد:سخنرانیهای نمایندگان کشورهای مختلف جهان همزمان با تصویب قطعنامه محکومیت رژیم آخوندی در مجمع عمومی ملل متحد

در جریان تصویب شصت و سومین قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران توسط ملل‌متحد در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی، نمایندگان کشورهای مختلف طی سخنانی، نقض مستمر و فزاینده حقوق‌بشر از سوی رژیم آخوندی را محکوم کردند...
گزارشی از سخنرانی‌های این جلسه:
در شروع جلسه کمیته سوم مجمع عمومی در رابطه با قطعنامه محکومیت رژیم، نماینده کانادا که کشورش ارائه‌دهنده اصلی این قطعنامه است قبل از رأی‌گیری در سخنان خود، گفت: «گزارش دبیرکل و گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران، ابعاد و جدی‌بودن نقض مستمر حقوق‌بشر توسط (رژیم) ایران را به‌نمایش می‌گذارد که مستلزم بررسی دقیق جاری از سوی جامعه بین‌المللی است... وضعیت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان وخیم است و شامل آمار وحشتناک بالایی از اعدام از جمله اعدام نوجوانان، فقدان استاندارد منصفانه محاکمه، تبعیض نهادینه علیه زنان، اقلیتها قومی و مذهبی و محدودیت آزادی بیان، و تجمع... مسالمت‌آمیز می‌شود.

این قطعنامه... از (رژیم) ایران می‌خواهد، التزامات بین‌المللی‌اش را رعایت کند... هم‌چنان که بارها گفته‌ایم، کانادا بی‌صبرانه در انتظار روزی است که وضعیت حقوق‌بشر در ایران دیگر مستلزم توجه این کمیته نباشد. اما این روز فرا نخواهد رسید، تا زمانی که وضعیت حقوق‌بشر در ایران بهبود یابد و (رژیم) ایران تماماً التزامات و تعهدات حقوق‌بشری‌اش را در قانون و در عمل رعایت کند؛ این روز فرا نمی‌رسد تا وقتی که مردم ایران بتوانند از حقوق و آزادی‌هایی که آرزویش را دارند، بهره‌مند شوند... این قطعنامه هم‌چنان یک ابزار مهم برای تضمین این امر است که وضعیت حقوق‌بشر در ایران به اندازه کافی مورد توجه قرار گیرد. گروهی فرامنطقه‌یی متشکل از 41 (کشور) حامی، از این قطعنامه پشتیبانی می‌کنند».

در ادامه جلسه نماینده حکومت آخوندی طی سخنان مبسوطی، به سوز و گداز نسبت به قطعنامه محکومیت رژیم پرداخت و خواهان رأی منفی کشورها به قطعنامه شد.

سپس نماینده عربستان در سخنرانی خود گفت که کشورش در سال‌های گذشته همواره در رأی‌گیری به قطعنامه درباره حقوق‌بشر در ایران رأی ممتنع می‌داده؛ اما امسال رأی مثبت می‌دهد.
وی، تصریح کرد: «نقض حقوق‌بشر در ایران علیه اقشار مختلف مردم ایران، به حدی رسیده که دیگر نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت؛ به‌خصوص در قبال مسلمانان سنی در سراسر ایران و نیز... عربهای ساکن اهواز...
(رژیم) ایران چوبه‌های دار را برپا می‌کند، اعضای بدن قربانیان را قطع می‌کند، آنها را بر روی جراثقال... بدار می‌آویزد. آنها در دادگاههای نمایشی محکوم می‌شوند که به ساده‌ترین قوانین عدالت توجهی ندارند و با اصول شریعت اسلام هم هم‌خوان نیستند».

در ادامه جلسه کمیته سوم مجمع عمومی، نمایندگان شماری از حکومت‌های ناقض حقوق‌بشر، از جمله نماینده رژیم بشار اسد و کره شمالی مخالفت خود را با محکومیت رژیم آخوندی اعلام کردند.. ، اما پس از آن و به‌رغم تلاش‌ها و توطئه‌های گسترده رژیم برای جلوگیری از به‌جریان افتادن و تصویب این محکومیت، سرانجام قطعنامه با با اکثریت 85 رأی مثبت یعنی با آرای بالاتری نسبت به قطعنامه سال گذشته مجمع عمومی به تصویب رسید و 9 کشور بیش از سال قبل به آن رأی مثبت دادند. پس از تصویب قطعنامه، نمایندگان برخی دیگر از کشورها درباره آن و پیرامون وخامت وضعیت حقوق‌بشر در ایران به سخنرانی پرداختند.

نماینده ژاپن گفت، کشورش انتظار دارد، گزارشگر ویژه جدید ملل متحد، بتواند از ایران بازدید کند.

در این بخش از جلسه نماینده عربستان مجدداً سخنرانی کرد، و گفت: « (رژیم) ایران از حزب‌الله که در همه‌جای جهان دست به‌عملیات تروریستی زده حمایت می‌کند، به رهبران القاعده در خاک خودش پناه داده، در عربستان سعودی چندین عملیات تروریستی اثبات ‌شده مانند عملیات علیه برج‌های خبر انجام داده و هم‌چنان از طریق جنگ فرقه‌یی در سوریه و سرکوب سنی‌ها در ایران، در حال انجام (اعمال) تروریستی است...»

نماینده انگلستان نیز در سخنان خود در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی، تصریح کرد: «انگلستان هم‌چنان نسبت به وضعیت حقوق‌بشر در ایران عمیقاً نگران است... ما نسبت به محدودیت حق آزادی مذهب و عقیده، محدودیت آزادی بیان، کارایی حاکمیت قانون و حقوق زنان در ایران نگرانی‌های جدی داریم». وی همچنین تأکید کرد که به‌رغم توافق اتمی، تمرکز بر وضعیت حقوق‌بشر در ایران و حسابرسی از رژیم به‌خاطر کارنامه حقوق‌بشری‌اش، هم‌چنان ضروری است.

نماینده آمریکا با تأکید بر این‌که کشورش قویاً از قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر توسط رژیم حمایت می‌کند، گفت: «ایالات متحده هم‌چنان نسبت به وضعیت حقوق‌بشر در ایران نگران است. نهادهای حکومتی هم‌چنان مردم ایران را در معرض نقض‌های گسترده‌یی قرار می‌دهند و به‌طور خاص اعضای اقلیتها و کسانی را که عقاید سیاسی متفاوتی دارند هدف قرار می‌دهند. ما فراخوانمان را به (رژیم ایران) برای پایان دادن به استفاده گسترده از بازداشت خودسرانه، احکام مفرط، شرایط سخت زندان و احکام مرگ علیه کسانی که در زمان جرایم انتسابی نوجوان بوده‌اند، مورد تأکید قرار می‌دهیم».

وی با یادآوری این‌که گزارشگر ویژه قبلی حقوق‌بشر درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران قادر به بازدید از کشور نبوده، از رژیم خواست به گزارشگر جدید اجازه بازدید از ایران را بدهد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر