۱۳۹۵ آبان ۲۱, جمعه

سرنوشت برجام و واکنشهای هراس‌آلود رژیم

گزارشی از تحلیل و تفسیرهای رسانه‌های بین‌المللی درباره تأثیر نتایج انتخابات آمریکا بر توافق اتمی با رژیم آخوندی و واکنش‌های هراس‌آلود رژیم نسبت به احتمال تشدید تحریم‌ها:

رادیو بین‌المللی فرانسه طی تفسیری درباره پیامدهای نتایج انتخابات آمریکا بر توافق اتمی با رژیم، گزارش داد: «با انتخاب دونالد ترامپ ، (رژیم) تهران در هراس از تشدید تحریم‌هاست... به‌رغم لغو بخشی از تحریم‌های بین‌المللی، (رژیم) ایران هم‌چنان روابطش را با بقیه (کشورهای) جهان عادی نکرده که علت آن حفظ بخشی از تحریم‌های آمریکاست».
این منبع با اشاره به واکنش آخوند روحانی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، افزود: «مقامات (رژیم) ایران از زیر سؤال رفتن توافق اتمی توسط دونالد ترامپ، می‌ترسند. در دوران کارزار انتخاباتی، رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که توافق اتمی با (رژیم) ایران را پاره خواهد کرد. (رژیم) تهران به‌طور خاص نگران تشدید تحریم‌های آمریکاست».

رادیو بین‌المللی فرانسه، خاطرنشان کرد: «اوباما با به‌کارگیری از رأی وتو خود، با مجموعه‌یی از تحریم‌ها که کنگره درباره آن تصمیم‌گیری کرده بود، مخالفت کرد. حال آن‌که ترامپ... این امر را به‌خوبی روشن ساخته که رویکرد سلف خود را ادامه نخواهد داد.
در حالی که کنگره (آمریکا) تحت تسلط جمهوری‌خواهان است و رئیس‌جمهور هم یک جمهوریخواه است، انتظار می‌رود ایالات متحده تحریم‌ها علیه (رژیم) تهران را تشدید کند. این امر بازگشت (رژیم) ایران به اقتصاد جهانی را بیش از پیش دشوار خواهد ساخت».

خبرگزاری رویتر نیز در گزارشی، نوشت: با پیروزی دونالد ترامپ پایه برجام لرزان شده است.
به گزارش این خبرگزاری، یک مقام سابق وزارت‌خارجه آمریکا گفت: برای خداحافظی با توافق اتمی با رژیم ایران آماده شوید. احتمال این‌که برجام باقی بماند کم است.

واشینگتن‌پست در گزارشی نوشت: با توجه به گام‌های احتمالی دولت ترامپ، آینده برجام زیر سؤال است. «برخی، انتخاب ترامپ را ناقوس مرگ این توافق توصیف کرده‌اند...»

این روزنامه، خاطرنشان کرد: «ترامپ (در یکی از سخنرانی‌های کارزار انتخاباتی‌اش) گفت: «اولویت اول من از بین‌بردن توافق فاجعه‌بار، با (رژیم) ایران است». او بعداً گفت، تلاش خواهد کرد مجدداً بر سر این توافق مذاکره کند و تحریم‌های آمریکا علیه (رژیم) ایران را افزایش بدهد».

واشینگتن‌پست در گزارش خود، افزود: «(رژیم) ایران به اندازه کافی درباره اقدامات احتمالی ترامپ نگران است؛ به‌نحوی که مقامات ارشد (آن) روز چهارشنبه از دولت ترامپ خواستند به تعهدات آمریکا (در برجام) پایبند باشند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر