۱۳۹۵ آبان ۲۷, پنجشنبه

اعتراض عفو بین‌الملل به تبلیغات انحرافی رژیم ایران علیه اعدام شدگان

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه27آبان طی بیانیه‌یی تبلیغات رژیم ایران علیه محکومان به اعدام در کشور را محکوم کرد و آن را تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی از چگونگی روند محاکمه اعدام‌شدگان خواند.

این سازمان حقوق‌بشری گزارش داد «مقامهای رژیم ایران شیوه‌های تبلیغاتی ناشیانه‌یی به کار می‌برند تا محکومان به اعدام را در چشم مردم این کشور تحقیر کنند و توجه افکار عمومی را از نواقص محاکمه‌هایی که به اعدام آنها منجر می‌شود، منحرف سازند».

بیانیه عفو بین‌الملل به اعدام 25تن از هموطنان اهل سنت در روز ۱۲ مرداد95 اشاره می‌کند و می‌نویسد: رسانه‌های رژیم ایران اقدام به پخش ویدیوهای زیادی از «اعترافها» اعدام‌شدگان کرده‌اند تا افکار عمومی را قانع کنند که آنها «گناهکار» بوده‌اند، اما این واقعیت را نمی‌توان پنهان کرد که اعدام‌شدگان در دادگاههای به‌شدت «ناعادلانه» محاکمه شده و حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه می‌افزاید: «مقامهای رژیم ایران… هیچ توجیهی برای اخذ اعترافهای اجباری از طریق شکنجه و دیگر رفتارهای غیرانسانی و سپس انتشار آنها به این شکل منزجرکننده ندارند».

برخی از اعدام‌شدگان اعترافهای خود را تکذیب کرده و گفته بودند که آنها «تحت شکنجه» و در «سلول انفرادی» مجبور به این اعترافها شده‌اند.

همچنین شهرام احمدی، یکی از این اعدام‌شدگان عنوان کرده بود که در یک دادگاه «پنج دقیقه‌یی» به اعدام محکوم شده و اجازه دفاع و دسترسی به وکیل را «نداشته» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر