۱۳۹۵ تیر ۱۴, دوشنبه

سفیر عربستان در عراق: رژیم ایران با فتنه فرقه‌گرایی منطقه را به آتش کشیده است



ثامر السبهان سفیر عربستان در عراق روز یکشنبه 13تیر گفت:” رژیم ایران با شعارهای فرقه‌گرایی باعث همه بحرانها در کشورهای عربی و شعله‌ور شدن آتش فتنه فرقه‌ای در منطقه شده است“.

وی که روزنامه الریاض مصاحبه می‌کرد تأکید کرد:” عربستان به‌دنبال ایجاد روابط

استراتژیک با عراق است و این به‌معنای آن نیست که عراق روابط خود را با رژیم ایران قطع کند“.

سفیر عربستان در عراق با اشاره به این‌که هر کشوری منافعی دارد، تأکید کرد:” رژیم ایران پشت همه بحرانهای موجود در کشورهای عربی و عامل اصلی گسترش آتش درگیریهای فرقه‌ای در منطقه است“.

ثامر السبهان افزود:”ما با عراق دارای روابط تاریخی قدیمی هستیم، فعالیت دیپلوماسی و سیاسی عربستان در عراق برای پیدا کردن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و رفع اختلاف بیت عراقیهاست. نقش عربستان در عراق حل اختلافات است“.

وی افزود:”شرایط سختی که طی 10سال گذشته بر عراقی‌ها گذشت، تاثیری منفی بر این کشور گذاشته است اما با همه این اوضاع عراقی‌ها توانایی بازسازی دوباره و بازگشت مجدد به صف کشورهای عربی برادر خود را دارند“.

سفیر عربستان در عراق گفت:”رژیم ایران خیر خواه کشورهای عربی نیست و برای منافع خود تلاش می‌کند که روابط میان کشورهای عربی را بهم بزند. سیاستهای رژیم ایران مبتنی بر دشمنی‌های فرقه‌ای است.
رژیم ایران نمی‌خواهد در کشورهای عربی دولتی باشد به همین دلیل فرقه‌گرایی و تشکیل شبه‌نظامیان خارج از اراده دولت را تشویق می‌کند و سعی دارد دولتها را متلاشی و تفکیک کند.
کشورهای عربی از برنامه‌های رژیم ایران آگاهند و عربستان از سیاست نفرت انگیز تهران کاملاً آگاه است و ما برای متحد کردن برادران عرب و تشکیل صفی واحد تلاش می‌کنیم آنچه در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین اتفاق می‌افتد همه نتیجه فرقه‌گرایی و فتنه‌انگیزی رژیم ایران است.
این رژیم از طریق ایجاد جنگی سنی- شیعی خواهان هرج و مرج و ویرانی کشورهای عربی است.
البته برای شیعیان عرب هیچ احترامی قائل نیست لذا باید جلوی تجاوزات ایران به کشورهای عربی را گرفت“.

سفیر عربستان در عراق همچنین گفت:”رژیم ایران از برخی عوامل دست‌نشانده خود به‌عنوان ابزاری برای پیاده کردن اهداف خود استفاده می‌کند.
در عراق برخی از عوامل دست‌نشانده رژیم ایران اقدام به تحریک علیه سفارت عربستان کردند.
یک حمله تبلیغاتی گسترده از سوی عوامل رژیم ایران در عراق علیه سعودی تدارک شده اما با همه این اوضاع عراقیها امروز بیش از هر زمانی از اهداف رژیم ایران آگاهند“.

وی در پایان تأکید کرد که عربستان خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز میان شیعیان و سنیهای عراق است.
… همه مردم عراق با همه مذاهب و ادیان مختلف پادشاهی سعودی را دوست دارند ما می‌دانیم که چه کسانی در عراق برخیها را بر علیه پادشاهی تحریک می‌کنند“.

وی افزود:”ایاب و ذهاب کارکنان سفارت عربستان با تدابیر شدید امنیتی و با هماهنگی با نهاد حفاظتی- امنیتی نخست‌وزیر عراق صورت می‌گیرد“.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر