۱۳۹۵ فروردین ۶, جمعه

پيامدهاي حمله تروريستي بروكسل



يورونيوز ـ با گذشت بيش از ۲۴ ساعت از حملات خونين در بروكسل٬ يكي از عاملان آن هم‌چنان فراري است. پيشتر خبرهاي ضدونقيضي مبني بر دستگيري نجم عشراوي٬ مظنون فراري حملات سه‌شنبه سياه منتشر شد. به گفته مقامهاي امنيتي
بلژيك او هم‌چنان فراري است. مظنون فراري همان نفر سومي است كه در تصوير ثبت شده توسط دوربينهاي فرودگاه٬ در كنار برادران بكراوي كلاه بر سر دارد. ...ابراهيم و خالد بكراوي٬ دو برادر بلژيكي هستند كه پليس بلژيك آنها را از مدتها قبل مي‌شناخته است. آنها قبل از حملات انتحاري وصيت نامه‌هاي خود را آماده كرده بودند. ابراهيم يكي از عوامل انفجارهاي فرودگاه است. خالد هم با رساندن خود به ايستگاه متروي مالبيك در بروكسل انفجار انتحاري ديگري را رقم زد. نفر دومي هم در انفجارهاي فرودگاه دست داشته كه هنوز هويت وي اعلام نشده است. فردريك ون ليو٬ دادستان فدرال بلژيك با تاييد اين موضوع از دستگيري دو مظنون ديگري خبر داد كه قبل از حادثه٬ در فرودگاه بروكسل ابراهيم را همراهي مي‌كردند. اين حادثه خونين ۳۱ كشته و ۲۷۰ زخمي برجاي گذاشته است. به‌دليل وخامت حال مجروحان احتمال افزايش تعداد كشته شدگان وجود دارد».
اردوغان: يكي از متهمان بروكسل را قبلا تحويل بلژيك داديم اما آنها او را آزاد كردند
« رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوري تركيه مي‌گويد ابراهيم البكراوي, يكي از مهاجمان انتحاري حملات بروكسل , پايتخت بلژيك, ژوئن سال ٢٠١۵ در تركيه بازداشت و به بلژيك ديپورت شد, اما پس از بازگشت به بلژيك آزاد شد. به نقل از صدای آمریکا ،بر اساس گزارشها, ابراهيم البكراوي حدود هشت ماه پيش در بلژيك آزاد شد. اردوغان گفت او در ژوئيه ۲۰۱۵ از تركيه اخراج و به‌رغم هشدارهاي تركيه مبني بر اين كه او يك " يك پيكارجوي تروريست خارجي" است آزاد شد. پليس اعلام كرده است كه دو برادر خالد و ابراهيم بكراوي, دو مظنون اصلي بمب‌گذاريهاي بروكسل هستند. در همين حال, مقامات مي‌گويند نتايج آزمايش هاي دي آن اي نشان مي‌دهد نجيم عشراوي, متهم ديگر حملات بروكسل است. روز پنجشنبه جلسه فوق‌العاده وزيران كشور و دادگستري اتحاديه اروپا در بروكسل برگزارمي‌شود. جان كري, وزير خارجه آمريكا نيز قرار است روز جمعه به بروكسل برود. او در حال حاضر به روسيه رفته است. در حملات روز چهارشنبه در بروكسل كه فرودگاه و يك ايستگاه متروي پايتخت بلژيك هدف سه بمبگذاري قرار گرفت, ۳۱ نفر كشته و بيش از ۲۷۰ نفر زخمي‌شدند. داعش مسئوليت حملات را برعهده گرفت. ...».
فضاي شهر بروكسل يك روز پس از حملات مرگبار
« يك روز پس از حملات مرگبار در شهر بروكسل برخي از شهروندان از خانه بيرون آمده‌اند و سعي دارند زندگي را از سر گيرند. آنها مي‌گويند, تنها راه مبارزه با تروريستها بازگشت به زندگي و ادامه آن است.به گزراش یورونیوز با اين وجود بيم از وقوع حملات احتمالي ديگر در سطح شهر و در ميان شهروندان موج مي‌زند. يك شهروند زن مي‌گويد: «درست است كه بسياري با وضعيتي كه پيش آمده ترسيده‌اند اما بايد به زندگي ادامه دهيم همان‌طور كه پيش‌تر زندگي مي‌كرديم. روزهاي بسيار سخت و تلخي را پشت سر مي‌گذاريم و انگار در يك كشور ديگر و در اروپايي ديگر بيدار شده‌ايم». يك معلم مدرسه نيز با اشاره به شرايط در مدرسه پس ازحملات روزگذشته مي‌گويد: «ديروز اصلا كنترل كلاس درس آسان نبود. بچه‌ها ترسيده بودند و درگوشيهاي تلفن خود اخباررا دنبال مي‌كردند. وقتي شنيديم حمله‌اي در مترو هم بوده برخي ازبچه‌ها كه والدينشان ازاين خط مترو استفاده مي‌كردند, به گريه افتاده وسعي مي‌كردند تا خبري ازآنها بگيرند».به گفته دادستان فدرال بلژيك در حملات روز سه‌شنبه در بروكسل ۳۱ نفر كشته و ۲۷۰ نفر نيز مجروح شده‌اند. شهروندي ديگر نيز مي‌گويد: «ما پر از خشم وكينه و نفرت هستيم و همزمان ترسيده‌ايم اما كاري نمي‌توانيم انجام دهيم. پادشاه مامي‌گويد بايد آرام بمانيم اما دراين وضعيت چگونه مي‌توانيم آرامش خود را حفظ كنيم». ...».
عيادت زوج سلطنتي بلژيك از مجروحان حملات بروكسل
«يورونيوزـ فيليپ و ماتيلد, پادشاه و ملكه بلژيك بعدازظهر چهارشنبه از تعدادي از مجروحان حملات بروكسل عيادت كردند. شارلمي‌شل, نخست وزير و تني چند از مسئولان عاليرتبه دولتي, خانواده سلطنتي را در اين بازديد همراهي مي‌كردند. دست كم ۲۷۰ نفر در جريان انفجارهاي فرودگاه و متروي پايتخت مجروح شده‌اند كه با توجه به وخامت حال برخي از آنها احتمال دارد تعداد كشته‌ها از ۳۱ نفر فراتر رود. ....».
تاكيد بر لزوم همكاري اروپا براي تشكيل يك اتحاد امنيتي
« مانوئل والس نخست وزير فرانسه كه براي شركت در مراسم اداي احترام به قربانيان حملات تروريستي به بروكسل سفر كرده در نشست خبري مشتركي با رئيس كميسيون اتحاديه اروپا بر لزوم اجراي سيستم ثبت‌نام مسافران در مرزهاي اروپا تاكيد كرد. به نقل از یورونیوزنخست وزير فرانسه گفت: «كنترل سيستماتيك مرزها در حوزه شنگن, به كار گرفتن نيروهاي گارد ويژه در مرزهاي اروپا, تاكيد برضرورت مقابله با قاچاق سلاح و لزوم استفاده ازسيستم ثبت‌نام مسافران ازاقداماتي است كه مي‌تواند راهي براي رديابي تروريستها باشد».ژان كلوديونكر, رئيس كميسيون اتحاديه اروپا نيز در اين نشست برلزوم ايجاد اتحاد امنيتي در اروپا تاكيد كرد. اوگفت: «تمام اجزاي لازم براي ايجاد اتحاد امنيتي توسط اعضاي كميسيون مطرح و پيشنهاد شده است. از شوراي وزيران مي‌خواهم تابه معدود فشارها ولابيهاي موجود ازسوي گروههاي متفاوت توجه نكنند واهميت كاري راكه بايدانجام شود, درنظر گيرند».درپي حملات تروريستي در بروكسل قراراست, وزيران كشور اتحاديه اروپا روزپنجشنبه نشستي اضطراري برگزار كنند».
حملات بروكسل؛ نشست اضطراري وزراي اروپايي
« وزيران امور داخلي و دادگستري كشورهاي عضو اتحاديه اروپا, روز پنج‌شنبه, پنجم فروردين, در جريان نشستي اضطراري در بروكسل گردهم مي‌آيند تا در مورد تهديد ناشي از افراطيون و نيز قوانين مبارزه با تروريسم گفت‌وگو كنند.به گزارش رادیو فردا ، نشست اخير پس از آن صورت مي‌گيرد كه بيش از ۳۰ نفر در جريان حملات انتحاري و انفجارهايي در فرودگاه و متروي پايتخت بلژيك, جان خود را از دست دادند. اش كارتر, وزير دفاعي آمريكا, نيز از پيمان آتلانتيك شمالي خواسته است براي نبرد با افراطيون در خاورميانه, دست به اقدامات بيشتري بزنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه, رهبران اروپايي متعهد شده‌اند كه با «‌استفاده از هر ابزاري كه لازم است» با تهديدهاي ناشي از تروريسم مقابله كرده و از دمكراسي دفاع كنند. وزيران كشور و دادگستري ۲۸ عضو اتحاديه در مورد اقدامات هماهنگ براي مقابله تروريسم به گفت‌وگو خواهند نشست. در عين حال مقام‌هاي بلژيك, به دلايل آنچه «‌ناتواني» آنها براي جلوگيري از حملات اخير عنوانمي‌شود, تحت فشار قرار دارند. ....».
«دست كم ۴۰۰ عضو خارجي داعش براي عمليات در اروپا آموزش ديده اند»
« خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از تربيت يك نيروي متخصص متشكل از دست كم ۴۰۰ عضو خارجي داعش براي انجام عمليات انفجاري در اروپا خبر داده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس هم‌چنين در گزارش خود به نقل از سرويس هاي امنيتي اروپايي و آمريكايي و يك نمايندۀ مجلس فرانسه از وجود اردوگاههايي در سوريه و عراق خبر داده است كه اتباع خارجي عضو داعش براي انجام عمليات انتحاري در كشورهاي اروپايي در آن‌جا آموزش مي بينند.....در اين گزارش به نقل از مقامات امنيتي تاكيد شده است كه اين افراد در اروپا به‌عنوان سلول‌هاي خفته در انتظار زمان مناسب براي عمليات انفجاري و تروريستي آن هم در مكان هايي هستند كه بيشترين تلفات را برجاي بگذارد. آسوشيتدپرس با اشاره به نقش كليدي صلاح عبدالسلام, يكي از سازمان دهندگان انفجارهاي پاريس در اين گزارش مي‌گويد او پس از حملات پاريس و چند ماه فرار دوباره به محله مولنبك يعني محله‌اي كه به‌عنوان بهشت اسلامگرا شناخته مي‌شود بازگشت تا حملات ديگري را در بلژيك سازماندهي كند. ناتالي گوله, سناتور فرانسوي و رئيس كميسيون شناسايي شبكه اعضاي داعش در اين باره...گفت: ...صلاح عبدالسلام بعد از انفجارهاي پاريس نه تنها توانسته بود مدت زيادي از نظرها مخفي بماند بلكه دو انفجار ديگر را درست مثل حملات پاريس هماهنگ كرد و بعد دستگير شد. از همان موقع آنها [همدستانش] مي دانستند كه ممكن است او حرف بزند, خب اگر او حرف بزند چه اتفاقي مي‌افتد؟ آنها با اين انفجارها نشان دادند كه هيچ تغييري پيش نمي‌آيد و آنها برنامه‌هايشان را ادامه مي‌دهند». بر اساس گزارشات سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي اروپايي در حال حاضر بيش از ۵۰۰۰ تبعه اروپايي به داعش در سوريه و عراق پيوسته‌اند. اكثر اسلامگراهايي كه به داعش پيوسته‌اند و در اروپا اقدام به حملات تروريستي نظير پاريس يا بروكسل كرده‌اند براي سرويس هاي اطلاعاتي اروپايي شناخته شده‌اند». اداي احترام به قربانيان انفجارهاي بلژيك در كشورهاي مختلف جهان رسانه ها4/1/95:« شهروندان و مقامهاي سياسي كشورهاي مختلف جهان از جمله فرانسه، آلمان، روسيه و انگلستان ياد قربانيان انفجارهاي بروكسل را گرامي داشتند و با نثار شاخه هاي گل، به آنان اداي احترام كردند. شامگاه سوم فروردين چراغ‌هاي برج ايفل و دروازه‌ "براندنبورگ" برلين در همبستگي با مردم بروکسل، به رنگ پرچم بلژيک در آمد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر