۱۳۹۴ اسفند ۲۰, پنجشنبه

آمارهای دروغین احمدی نژادي روحانی در مورد بیکاری



آمارهای احمدی نژادی روحانی؛ روحانی 50روز پیش گفته بود: بزرگترین مشکل ما بیکاری است. اما حالا ادعا می کند یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل ایجاد کرده است! به گزارش سراج، ادعای ایجاد اشتغال از سوی روحانی قابل تامل است. 


از آن جهت که نه مرکز آمار و نه حتی پژوهشگاه اقتصادی منتسب به دولت نیز آن را تایید نمی کنند. برای فهم دقیق جزییات آمار اشتغال در چند گزاره زیر باید تامل کرد: نرخ بیکاری افراد زیر 30سال در پاییز امسال به 22.7درصد رسیده است که از 2برابر نرخ عمومی بیکاری در کشور بیش تر است.
از طرفی طبق اعلام علی ربیعی وزیر کار آمار ادعا شده از سوی روحانی درست به نظر نمی رسد. ربیعی گفته است: ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده که ۲۰۰ هزار مورد نیز از مشاغل موجود نابود شد.
ربیعی البته کاهش نرخ اشتغال را نیز به گردن یارانه ها انداخته و اضافه است: هزینه یارانه‌ های نقدی، بیش از دو برابر بودجه طرح‌‌های عمرانی کشور خواهد بود. استمرار این وضعیت، به معنای افزایش بیکاری جوانان این کشور است که به طور قطع مورد نظر مردم نیست. براساس آنچه ربیعی گفته است، ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد شده در سال گذشته متناسب با نرخ رشد اقتصادی 3درصدی اعلام شده است و از این جهت اظهارات روحانی درباره ایجاد یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل را نیز می توان با رشد اقتصادی تحلیل کرد.
از آنجاییکه به اذعان رییس دولت، کشور هنوز در رکود به سر می برد. روحانی برخلاف ادعای اشتغالزایی در یزد، چندی پیش گفت: امروز مشکل اصلی ما بیکاری و رکود است و مشکل اصلی ما نبود رونق است و خیلی از مشکلات ساختاری و اقتصادی است.
علی لاریجانی که همراهی های فراوانی با روحانی در پروژه تصویب برجام صورت داده بود، یکی دیگر از کسانی بود که رکود را تایید کرد. لاریجانی با اذعان به رکود در کشور گفته بود: بخش‌های تولیدی ما فعال نیستند و در برخی بخش‌های تولیدی 30 درصد ظرفیت بیشتر فعال نیست و یا در برخی مراکز تولیدی دیگر با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند و این مشکل بیکاری که در کشور ما وجود دارد ریشه در همین امر دارد، این موضوع هم با بزک کردن قابل حل نیست .
بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار به صراحت از رکود موجود در کشور سخن می گویند و رشد اقتصادی حتی به اندازه ی ادعای پیش از سال وجود نداشته است، آمار تولید کاهش یافته و در برخی صنابع تا دوسوم کارخانه ها تعطیل شده اند. اساتید دانشگاه و دانشمندان حوزه اقتصاد نیز این رکود را تصریح می کنند.
دکتر باستانی فرد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در مورد واردات معتقد است: بعد از برجام واردات افزایش یافته و متاسفانه ایران بازار مصرف خارجی ها شده است. اینکه اقای روحانی میگوید همه برجام را لمس کرده اند، فکر میکنم منظورشان این است که کالاهای وارداتی زیاد شده وگرنه تولید که نمی‌تواند ظرف مدت 46 روز بهبود یابد.
در مدت مذکورتولید هیچ رونقی نداشته. کاهش تورمی که آقای روحانی از آن سخن میگوید عمق رکود را بیشتر کرده است و مایه افتخار نیست! دکتر حکیمی پور دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیادرباره این واقعیت می گوید: واقعیت این است که برجام تاثیر زیادی بر زندگی مردم نداشته است، نمیدانم آقای رئیس جمهور از کدام رونق سخن میگویند؟! توصیه میکنم ایشان سری هم بازار بزنند تا رکود را به طور کامل لمس کنند! احساس میکنم برخی سخنان اشتباه اقتصادی ایشان ناشی از مشاورتهای غلط برخی از مشاورانشان باشد. آمارهای اعایی روحانی در شرایطی اعلام می شود که فقط در پاییز آمارها نشان می‌دهد تکانه‌های اقتصادی همچنان از بازار کار قربانی می‌گیرد و باعث ادامه شرایط «بحران بیکاری» شد به نحوی که از تعداد شاغلان مرد در پاییز نسبت به تابستان ۲۵۳ هزار نفر کاسته شد.
اینکه دو سه ماهه ۲۵۳ هزار نفر از جمعیت مردان شاغل و ۱۰۳ هزارنفر از جمعیت زنان شاغل کشور به یکباره کاسته شود نشان می دهد که هنوز بازار کار کشور از استحکام مناسبی برخوردار نیست و شرایط کاری میلیون ها نفر به آسانی تحت تاثیر سیاست گذاری های دولت ها قرار می گیرد.
براساس برخی آمار دیگر در فاصله پاییز سال ۹۲ تا پاییز سال جاری تعداد افراد دارای اشتغال ناقص یعنی کسانی که بیشتر شمایل بیکار دارند تا شاغل، ۳۹۵ هزار نفر بیشتر شده است.
بنابراین ادعای حسن روحانی را با توجه به تحلیل وضعیت نرخ رشد اقتصادی اینگونه می توان به چالش کشید که اگر قرار باشد در دو سال گذشته به صورت مرتب در هر سال ۶۰۰ هزار شغل پایدار و قابل شمارش ایجاد شده باشد، یعنی اینکه هر ساله باید ۶ درصد رشد اقتصادی اتفاق افتاده باشد ولی چنین رشدی حاصل نشده است؛ مگر اینکه بگوییم اشتغال بدون رشد اقتصادی ایجاد شده است!
این در حالی است که سخنگوی دولت، نرخ رشد اقتصادی در نه ماهه امسال را ۰.۷ درصد اعلام کرده است؛ نرخ رشدی که در سال ۹۳ حدود ۳ درصد گزارش شده بود. در این میان یادآوری جمله معروف مناظره ها شاید قابل تامل باشد.
آنج که هر کدام از کاندیداها برای اینکه از زبان مردم سخن حرفی زده باشند، می گفتند: در هر خانه حداقل یک جوانان بیکار وجود دارد. در حالی که نرخ بیکاری عمومی کشور در پاییز سال ۹۲ به میزان ۱۰.۳ درصد بود، نرخ بیکاری جوانان ۲۴.۳ درصد بوده است، همچنین نرخ عمومی بیکاری در پاییز سال ۹۴ به میزان ۱۰.۷ درصد و نرخ بیکاری جوانان نیز ۲۵.۴ درصد بوده، بنابراین بیکاری جوانان در دوره فعالیت دولت حسن روحانی همچنان بیش از دو برابر نرخ عمومی کشور است و این موضوع نشان می دهد که تلاش‌ها برای حل بحران بیکاری مهمترین گروه جوینده شغل در کشور، ناکافی و تقریبا کم اثر بوده است. مردم هنوز هم مطالبه اشتغالزایی دارند، اگر جمله معروف مناظره ها فراموش نشده باشد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر