۱۳۹۴ بهمن ۲۵, یکشنبه

طرح رفسنجانی برای ادامه جنگ هژمونی



روز جمعه 23بهمن نوار تبلیغاتی رفسنجانی از شبکه استانی تلویزیون رژیم پخش شد. بنا‌ به اعلام دفتر رفسنجانی، قسمتهایی از صحبت او سانسور شده بود، اما متن کامل صحبتهای رفسنجانی توسط سایتها و رسانه‌های وابسته به باند خودش منتشر شد. حرفهای رفسنجانی تکرار همان حرفهای مقطع سال88 و بعد از آن بود که باند خامنه‌ای آن را باعث فتنه و فتنه‌انگیز می‌دانند و می‌گویند که رفسنجانی باید از آنها عذرخواهی و توبه کند. رفسنجانی در صحبتهای روز جمعه، تمام انتخاباتهای ولی‌فقیه را زیر سؤال برد و گفت:

«اشکالاتی در انتخاباتها از لحاظ تبلیغات، تأیید صلاحیتها، ردّ صلاحیتها، شمارش صندوقها و امثال اینها دیده می‌شود».

رفسنجانی با شمردن اشکال مختلف تقلب که خامنه‌ای در انتخاباتها و به‌عنوان یک روش جاری همیشگی با توسل به آنها باند رقیب را حذف کرده یا می‌خواهد بکند، مشروعیت انتخاباتهای رژیم را زیر علامت سؤال قرار داد. مشخص است که این حرف، برای خامنه‌ای خیلی گران است.

رفسنجانی همچنین با بیان این‌که «در سالهای اخیر دو بعد اسلامیت و جمهوریت تضعیف شده است»، و با تصریح این‌که منظور از اسلامیت، ولایت‌فقیه است، طعنه دیگری به ولی‌فقیه زد و در انتها نیز به خامنه‌ای هشدار داد که دست از اهانت و تخریب و دعوا بردار!

این حرفهای رفسنجانی بعد از اظهاراتش در فرودگاه مهرآباد، در اعتراض به حذف حسن خمینی، شدیدترین حملات او به خامنه‌ای است و گویای این است که رفسنجانی نه تنها قصد کوتاه آمدن ندارد، بلکه می‌خواهد خطش برای مقابله با ولی‌فقیه را برای به‌دست گرفتن هژمونی ادامه بدهد.

به دنبال این اظهارات، مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای حملات گسترده و هماهنگی را علیه رفسنجانی شروع کردند. آخوند مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان گفت: «گروهی که دنیا برایشان اصالت دارد، بر حسب تغییر موقعیتها، مواضعشان نیز ممکن است فرق کند؛ یک روز طرفدار انقلاب‌ هستند و روز دیگری رو در روی انقلاب؛ یک روز طرفدار رهبری فردی هستند و روز دیگر از لزوم رهبری شورایی دم می‌زنند؛ این عده در عمل هم به فکر فریب‌دادن یکدیگر هستند» (سایت حکومتی عصر خبر- 24بهمن 94).

آخوند علیرضا پناهیان هم گفت: «مفسد فی‌الارض در واقع کسی است که در زمین فساد می‌کند. برای نمونه در زمان انتخابات، بعضی کاندیداها با این‌که می‌دانستند تقلب صورت نگرفته، اما در مقابل شورای نگهبان ایستادگی کردند و موجب فساد در جامعه شدند» (خبرگزاری حکومتی رسا ـ 24بهمن 94).

صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: «حق و باطل، با خاطرات و عکس یادگاری با امام سنجیده نمی‌شود... عده‌یی تظاهر به همراهی امام می‌کنند، اما حرفهای امروز برخی تبدیل به حرفهای مخالفان امام شده است…» (روزنامه حکومتی رسالت-24بهمن 94).

اکنون سؤال این است که در برابر رفسنجانی و سپس روحانی که نشان داده‌اند قصد کوتاه آمدن و تمکین ندارند، خامنه‌ای چه خواهد کرد؟

روشن است که خامنه‌ای تمام تلاش خود را برای یکدست کردن مجلس ارتجاع و خبرگان ارتجاع به‌کار برده و از این به بعد هم به‌کار خواهد برد و تلاش خواهد کرد که از صندوقها، نفرات مورد نظر خودش را بیرون بکشد. البته چون مجری انتخابات وزارت کشور است و دست دولت روحانی است، دست خامنه‌ای چندان باز نیست. اما بنا‌ به تجربه‌های مکرر، طرح یکدست کردن مجلس و خبرگان، طرح شکست خورده‌یی است. در هر دوره‌یی، خامنه‌ای چنین خیزی برمی‌دارد، اما بعد همان افراد دستچین شده و غربال شده، بر مبنای تعادل قوای موجود در رژیم به جبهه مقابل می‌پیوندند. به‌عنوان مثال در مجلس کنونی، طرح خامنه‌ای این بود که مجلس یکدست درست کند و ریاست آن را هم به حداد عادل بسپارد، اما دیدیم که نتوانست و لاریجانی رئیس مجلس شد. رفسنجانی هم به همین ضعف خامنه‌ای چشم دوخته است و می‌داند که با تضعیف ولی‌فقیه می‌تواند تعدادی از کسانی را که خامنه‌ای به‌عنوان نفرات خودش به این دو نهاد فرستاده، عضوگیری کند؛ کما این‌که اسامی 8نفر از کسانی که در لیست ارائه شده توسط رفسنجانی هستند، در لیست آخوندهای قم و باند خامنه‌ای هم حضور دارند و احتمالاً همان کسانی هستند که رفسنجانی می‌خواهد آنها را عضوگیری کند. رفسنجانی در دوره قبلی خبرگان هم توانسته بود یک سوم اعضای آن یعنی 24نفرشان را با خودش همراه کند.

به این ترتیب پایان انتخابات، به هیچ‌وجه پایان جنگ نیست؛ چون شکاف در رأس رژیم بسته نشده و جنگ هژمونی شدیدتر از پیش ادامه پیدا خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر