۱۳۹۴ اسفند ۵, چهارشنبه

اعلام توافق آتش بس در سوریه بین آمریکا و روسیه



به دنبال اعلام روز شنبه به عنوان روز اجرای آتش بس از سوی آمریکا و روسیه، هیأت عالی مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه در اجلاس فوق العاده ای که در ریاض پایتخت عربستان برگزار کرد، توافق کرد به تلاش های جامعه جهانی برای رسیدن به آتش‌بس پاسخ مثبت دهد.

آمریکا اعلام کرد که بر اساس توافق با روسیه، از نیمه‌شب جمعه آینده در سوریه آتش‌بس شروع می‌شود و این دو کشور بر اجرای آن نظارت می‌کنند.
بر اساس اعلامیه مشترکی که پس از تماس تلفنی باراک اوباما، با رئیس جمهور روسیه صادر شد، آتش‌بس مورد نظر در مورد همه طرف‌های مناقشه سوریه که "به شرایط آتش‌بس تعهد داده‌اند یا آن را پذیرفته‌اند اعمال خواهد شد."
پوتین، گفت این کشور "هرآنچه لازم باشد" برای همراهی سوریه با آتش بس توافق شده بین مسکو و واشنگتن انجام می دهد.
ریاض حجاب رئیس هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه گفت: گروه‌های مسلح اپوزیسیون مشروط بر این‌که آتش‌بس موقت تحت نظارت سازمان ملل باشد با آن موافق‌اند. آتش بس منوط به رفع محاصره‌ها، پایان حملات به غیرنظامیان، آزادسازی زندانیان و تحویل کمک‌هاست.
ریاض حجاب همچنین خواهان تضمینهایی از طرف سازمان ملل‌متحد شده تا روسیه و رژیم ایران و شبه‌نظامیان فرقه‌گرای وابسته به این رژیم را مجبور به توقف درگیری و برداشتن محاصره از مناطق مختلف کند.
ریاض نعسان سخنگوی هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه گفت: توافق در مورد آتش‌بس نیازمند تضمینهای بین‌المللی است. نمی‌خواهیم این توافق تله‌ای برای گروه‌های ارتش آزادی باشد و به انهدام شهرهای بزرگ سوریه منجر شود.
بشار اسد، دیکتاتور سوریه نیز موافقت خود را با اجرای آتش بس اعلام کرد.
عبدالله المعلمی نماینده پادشاهی سعودی در سازمان ملل متحد، از مجمع عمومی خواست ضمن به دست گرفتن ابتکار عمل در مسئله سوریه، فشار بیشتری بر رژیم اسد وارد کند تا به جنایت و کشتار در این کشور پایان دهد.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد: توافق آتش‌بس برای سوری ها «روزنه امید» است.
عادل جبیر، وزیر خارجه سعودی نیر گفت: اگر گزینه راه حل سیاسی کارساز نباشد آخرین گزینه ادامه جنگ و در نهایت شکست بشار اسد است.
دیکتاتوری اسد در یک جنایت دیگر در شهر بندری لاذقیه در غرب سوریه، کمپی را که شماری از خانواده‌های جابجا شده در آن سکونت داشتند مورد حمله قرار داد و آن‌را تخریب کرد که طی آن هفت تن از مردم جان باختند.

ده‌ها خانوار که از حومة لاذقیه کوچ کرده‌اند در این کمپ سکونت دارند. تمام خانواده‌های ساکن در اینجا غیر نظامی هستند، رژیم روستاهایشان را مورد آتش‌باری قرار داده و آنها مجبور شدند محل سکونتشان را ترک کنند و همراه با کودکانشان به‌دنبال یافتن کمک و سرپناهی به این کمپ بیایند.
 رژیم در همکاری با دولت روسیه کمپ‌ها و محل تجمع مردم را بمباران می‌کند. آنها هم‌چنین با بمب خوشه‌یی که با موشک‌اندازهایی از دریا شلیک می‌شود محل تجمع مردم را زیر آتشباری می‌گیرند و مردم مجبور شده‌اند مجدداً مناطق خود را یا به‌سمت مرز ترکیه ترک کنند و یا این‌که به شهر النب باز گردند.
این آتشباری‌ها باعث شهادت 7 نفر شد که دو کودک نیز در میان آنها هستند.

در نیویورک سرجیو بنیرو رئیس کمیته مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی به شورای امنیت ارائه داد و خواستار توقف کشتار غیرنظامیان و لغو محاصره آنان در سوریه شد.
در این گزارش از رژیم اسد خواسته شده تا به قوانین بین المللی حقوق بشر و قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذارد. در گزارش کمیته مستقل شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته شده است که پرونده بحران سوریه و جنایات رژیم اسد به دادگاه جنایی لاهه ارجاع شود.
در این گزارش آمده است 3 میلیون کودک سوری از تحصیل محروم شده اند و جنایات داعش و رژیم اسد در ردیف جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

تلویزیون العربیه خبر داد: شاهدان در سوریه فیلم هایی را از بمباران مناطق مسکونی، بیمارستانها و مدارس توسط هواپیماهای روسی مستند کردند. در این بمبارانها مراکز پزشکی بصورت عمومی فلج و بیمارستانها و مدارس تعطیل شدند. بر اساس این فیلم مستند، شمار زیادی از مردم مجروح شدند و امکان مداوا ندارند.
در رابطه با بمباران روسیه، مولود چاووش اوغلو بار دیگر خواستار توقف بمبارانها علیه مردم سوریه شد. وی گفت: حملات هوایی روسیه بزرگترین مانع بر سر راه برقراری آتش بس در سوریه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر