۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

ظریف: برجام تأثیرگذار بوده اما آمریکا تا جایی که باید اقدام نکرده است



رادیوزمانه
محمدجواد ظریف که برای شرکت در کنفرانس وین درباره سوریه به اتریش سفر کرده است گفت مخالفان برجام یا توافق هستهای، واقعیتها و شرایط کشور را بهدرستی نمیبینند.
محمدجواد ظریف: ما اعتقاد داریم ایالات متحده به اندازهای که باید راهها را باز میکرده اقدام نکرده است.


بهگزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که شامگاه دوشنبه ۱۶ مه / ۲۷ اردیبهشت برای شرکت در کنفرانس وین درباره سوریه به اتریش وارد شد در بدو ورود گفت: «کسانی که ادعا میکنند برجام بیتأثیر بوده است و وضع برای فعالان اقتصادی نامناسبتر شده، واقعیتها و شرایط کشور را بهدرستی نمیبینند.»
ظریف این ادعا را رد کرد و گفت در ایران رکود کاهش پیدا کرده، فروش نفت در مدت سه ماه دو برابر شده و میزان سرمایهگذاری میلیاردها بوده و پروژههای زیادی توافق شده است.
مخالفان توافق هستهای در ایران بهویژه در پی رأی دیوان عالی آمریکا به پرداخت غرامت از داراییهای مسدودشده ایران فعالتر شدهاند.
مخالفان کارزاری تبلیغاتی روی کوتاه بودن دست ایران از داراییهایش به راه انداختند..
با وجود اعلام چند باره سخنگوی دولت و بانک مرکزی در راهاندازی شبکه سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی)، هنوز ارتباط بانکها و مؤسسات جمهوری اسلامی با این شبکه که راهگشای مبادلات مالی با جهان پیرامون است، ناروشن است.
ولیالله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در سفر خود به آمریکا در نشست شورای روابط خارجی این کشور گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است. او گفته بود: «تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده و بهطور کلی ما قادر نیستیم از پولهای خود در خارج استفاده کنیم.»
محمدجواد ظریف در اینباره گفت: «ما اعتقاد داریم ایالات متحده به اندازهای که باید راهها را باز میکرده و به بانکها برای حضور در ایران اطمینان میداده، اقدام نکرده است و ما هم این کار را پیگیری میکنیم.»
وزیر امور خارجه ایران افزود در سفر وین در ملاقاتهای حاشیه کنفرانس سوریه، با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزیران ملاقات و موضوع ضرورت رعایت تعهدات آمریکا در موضع برجام را پیگیری خواهد کرد.
در ادامه مخالفتها با برجام، ۱۰۳ نفر از نمایندگان مجلس ایران دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در تذکری به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار تعیین ضربالاجل تجدیدنظر در اقدامات داوطلبانه و از سرگیری کلیه فعالیتهای هستهای در چارچوب پیمان عدم اشاعه هستهای یا انپیتی شدند.
در این تذکر «از سرگیری کلیه فعالیتها در چارچوب انپیتی بر اساس قانون، اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در صورت عدم استرداد داراییهای سرقت شده ایران و ادامه شیطنتها و تهدیدها، کارشکنی و عدم پایبندی به آمریکا و رفع تحریمها و ایجاد فضای روانی مسموم در اجرای برجام»، ذکر شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر