۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۴, جمعه

سنای کانادا: محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران



کمیته حقوق‌بشر سنای کانادا با صدور بیانیه‌یی درباره جلسه استماعی که طی آن احمد شهید گزارشگر ویژه دبیرکل ملل‌متحد نیز شهادت داد خاطرنشان کرد، تعداد اعدامها در ایران رو به افزایش است و اعدامها از جمله علیه افراد زیر 18سال صورت می‌گیرد. زنان و کودکان در ایران با تبعیض مضاعف روبه‌رو هستند.

در این بیانیه به‌نقل از سناتور جیم مانسون رئیس کمیته حقوق‌بشر سنا آمده است:

«نقض حقوق‌بشر در ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌نظر ما حیاتی است که صدای تمامی شهروندان ایران شنیده شود» .

نایب‌رئیس کمیته حقوق‌بشر سنای کانادا نیز خاطرنشان کرد که (رژیم) ایران به‌خاطر کارنامه حقوق‌بشری‌اش، به‌نحو گسترده‌یی محکوم شده است.

بنا‌ به اطلاعیه کمیته حقوق‌بشر سنای کانادا، در جلسه استماع این کمیته، احمد شهید، نماینده ویژه دبیرکل برای ایران، توضیحاتی درباره اعدام‌های غیرقانونی و نقض گسترده حقوق‌بشر توسط رژیم ارائه کرد.

احمد شهید تصریح کرد که اعدام‌هایی که تحت عنوان اتهامات مربوط به مواد مخدر صورت می‌گیرد، حتی باعث اعدام کلیه مردان برخی روستاها شده است.

وی همچنین گفت: «مردم ایران، بسیار... تحصیل‌کرده و پیشرفته هستند و در هر کجا و هر زمان که می‌توانند، حقوقشان را طلب می‌کنند. اگر آنها یک صدای واقعی داشته باشند، آنگاه ایرانی بسیار متفاوت خواهیم داشت» .

مارک دوبوویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا نیز به جلسه استماع کمیته حقوق‌بشر سنای کانادا گفت: ایران توسط یک رژیم فاسد حکمفرمایی می‌شود و این باعث شده تا جامعه بین‌المللی نگرانی خود را از نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران با اعمال تحریمهای بین‌المللی نشان بدهد.

در رابطه با تحریم‌ها و تعامل اقتصادی، مشکل این است که هم‌اکنون با یک رژیم به‌شدت فاسد تعامل می‌شود؛ رژیمی که تمامیت ثروت ایران را کنترل می‌کند. لذا اساساً با رژیمی فریبکار و دزد تعامل می‌شود» . وی افزود: رژیم ایران در میان بدترین حکومت‌های زندانی‌کننده روزنامه‌نگاران است.
رژیم آخوندی در واکنشی ترس‌آلود در رسانه‌های حکومتی نوشت:‌ نظام در نشست سنای کانادا به نقض حقوق‌بشر متهم شد.

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: کمیته حقوق‌بشر مجلس سنای کانادا, جلسه استماعی با حضور احمد شهید, گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران و «مارک دربوویتز» , مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی برگزار کرد.

«دربوویتز» پس از طرح این ادعا که رژیم ایران روزنامه‌نگاران را زندانی می‌کند با لحنی شدید نظام را مورد حمله قرار داد و گفت تعامل‌کنندگان با رژیم ایران, در حال برقراری ارتباط با «دزدها و کلاهبردارها» هستند. در این جلسه «احمد شهید» به افزایش اجرای حکم اعدام در ایران انتقاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر