۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

سخنرانیهای اد رویس رئيس کمیته خارجی، الیوت انگل رئيس دموکراتها و نمایندگان ازهردو حزب دموکرات و جمهوریخواه



اد رويس رئيس كميتة امور خارجي

كميته كار خود را شروع مي‌كند؛ امروز جمع شده‌ايم تا چند لايحة دوحزبي را بررسي كنيم. اين موارد كه پيشاپيش در اختيار اعضا قرار گرفته بررسي خواهد شد. ما قطعنامة 374 مجلس نمايندگان دربارة

شراكت بين سنگاپور و آمريكا را داريم و الحاقية 78 انگل را داريم…، ما قطعنامة 650 مجلس نمايندگان را داريم دربارة امنيت و حفاظت مخالفان ايراني در كمپ ليبرتي در عراق و الحاقية 80 (اليوت) انگل براي قطعنامة 650 مجلس نمايندگان، هر فرد يك نوبت پيرامون هر كدام از اين موارد ميتواند صحبت كند.

من هم‌چنين مايلم از آقاي تدپو به‌خاطر رهبري‌اش در ارائة يك اقدام بسيار ضروري تشكر كنم. قطعنامة 650 مجلس نمايندگان در مورد حفاظت مخالفان ايراني در كمپ ليبرتي در عراق. كمپ ليبرتي يك پايگاه سابق ارتش آمريكا در خارج از بغداد است كه اكنون مقر بيش از دو هزار پناهندة ايراني است كه اعضاي اپوزيسيون رژيم تهران هستند. در اكتبر گذشته، (۲۴) تن از ساكنان در يك حملة موشكي به اين كمپ كشته شدند. ما اطلاعاتي دريافت كرديم كه رژيم ايران و نيروهاي نيابتي آنها در عراق در حال ترتيب‌دادن حملة عليه ساكنان اين كمپ هستند. خشم موجود در اين كميته از اين است كه بارها و بارها و بارها، رژيم ايران حملاتي عليه اين افراد انجام داده بدون اين‌كه اين امر توسط دولت عراق سد شود. به همين دليل قطعنامة آقاي پو به دولت آمريكا و دولت عراق فراخوان ميدهد تا دست به اقدام بزنند و حفاظت لازم براي ساكنان كمپ ليبرتي را فراهم كنند و تضمين بدهند كه به سرعت در خارج از عراق مستقر شوند، يعني در مناطق امني مانند آلباني و ديگر كشورهايي كه توافق كردهاند با كساني كه با رژيم ايران مخالفت كردهاند كار كنند تا از امنيت آنها مطمئن شوند. اميدوارم همة اعضاي ما از اين قطعنامه حمايت كنند….

اليوت انگل- رئيس دموكرات‌ها در كميتة امورخارجي

ما هم‌چنين در حال بررسي قطعنامة 650 مجلس نمايندگان هستيم كه براي امنيت و سلامتي مخالفان ايراني در كمپ ليبرتي در عراق فراخوان ميدهد. مايلم از آقايان تدپو و هيگينز تشكر كنم كه پيرامون اين قطعنامه كار كردند و مفتخرم که حامي مشترك آن باشم. مايلم به دوستانمان با جليقههاي زرد رنگ خود در جلسة كميته امروز خوشآمد بگويم. باور كنيد كه ما در مورد كمپ ليبرتي بسيار نگرانيم و همه را مطلع كردهايم كه ما از نزديك مسائل را پيگيري ميكنيم تا مطمئن شويم از آن افراد حفاظت شود. ساكنان كمپ ليبرتي شايستة زندگي باکرامت و بدون نگراني از خشونت هستند. حملة موشكي اكتبر گذشته عليه ساكنان غير مسلح كمپ ليبرتي توسط شبهنظاميان شيعي رژيم ايران كه باعث كشته‌شدن 24 تن شد بزدلانه‌ترين اقدام بود. ما هنوز منتظريم كه عاملان اين حمله در برابر عدالت قرار بگيرند. من هم‌چنين مايلم يادآوري كنم، الحاقية من به اين قطعنامه تعهد آلباني را جهت انتقال ساكنان كمپ ليبرتي مورد تأكيد قرار ميدهد. اين قطعنامه پيامي ارسال ميكند كه ما در كنار زنان و مردان كمپ ليبرتي ايستادهايم و خواهان اقدامات سريع و معنيدار براي رسيدگي به آنها هستيم.

ايليانا رزلهتينن – رئيس زيركميتة خاورميانه و شمال آفريقا

آقاي رئيس، مايلم خيلي سريع و كوتاه به قطعنامة قاضي تد پو، قطعنامة 650، كه فراخوان ميدهد به تأمين امنيت و سلامتي ساكنان كمپ ليبرتي در عراق بپردازم. موضوع پوشيدهيي نيست كه دولت عراق در حفاظت از اين افراد و كمپ ليبرتي كاملاً شكست خورد و اين دولت به تعهدات خود كه در يادداشت تفاهم دسامبر 2011 قيد شده پايبند نبوده است. كمپ ليبرتي هرگز از حفاظت مناسب برخورد نبوده است. اكنون با توجه به توافق اتمي رژيم ايران و اين واقعيت كه رژيم ايران از پول بيشتري براي پيشبرد اقدامات مخوف خود برخوردار ميشود، من نگران هستم كه ليبرتي نسبت به گذشته به هدفي سادهتر و بزرگ‌تر براي رژيم تبديل شود. من هم‌چنان به دولت و ديگر دولت‌ها فشار خواهم آورد تا هر اقدام ممكن جهت كمك به ساكنان ليبرتي در اسرع وقت صورت گيرد و من به حمايت از همة ساكنان ليبرتي ادامه خواهم داد تا تك به تك آنها در معرض تهدیدی نباشند. من از قطعنامة قاضي تدپو حمايت می کنم و از او بابت رهبريش در اين رابطه تقدير ميكنم. با تشكر از آقاي رئيس و عضو ارشد.

برد شرمن- عضو كميتة امور خارجي(دموکرات)

مايلم به‌طور خلاصه در مورد قطعنامة 650 صحبت كنم كه براي تأمين امنيت و سلامتي مخالفان ايراني در كمپ ليبرتي فراخوان ميدهد. سازمان مجاهدين خلق ايران گروه مخالف رژیم ایران است که مخالف رژيم ديكتاتوري شاه بوده و مخالف رژيم كنوني است. مجاهدين خلق در افشاي گزارشهای مربوط به برنامة غير قانوني اتمي رژيم ايران نقش كليدي ايفا كرده است. تمايلي وجود دارد كه به هر موضوعي در جهان از طريق عينك جنجال سياسي در آمريكا نگاه شود. اما صرف‌نظر از اين‌كه توافق اتمی با رژیم ايران بهترين روش براي پاسخ به برنامة اتمي آن هست يا نه، ما همگي به طور جدی به مجاهدين خلق ایران مديون هستيم كه اين اطلاعات را براي جهان فاش ساخت و باعث شد كه آمريكا و جهان بر اين موضوع متمركز شوند. تقريباً سه هزار عضو مجاهدين خلق ساكن در كمپ اشرف در سال 2012 به كمپ ليبرتي منتقل شدند. اعضاي مجاهدين توسط ارتش آمريكا حفاظت ميشدند تا اين‌كه ما در سال 2009 اختيارات را به دولت عراق تحويل داديم. از آن زمان تاكنون كميساريا، كه مجاهدين خلق را به‌عنوان «افراد مورد نگراني» و «نيازمند حفاظت بينالمللي» به‌رسميت شناخته است، جهت انتقال اعضاي مجاهدين به كشورهاي دیگر و به‌طور خاص آلباني، كار كرده است. عراق قول داده بود از اعضاي مجاهدين بعد از تحويل اختيارات توسط آمريكا به دولت عراق حفاظت كند و امنيت آنها را تأمين كند. اما تا به امروز، آنها حفاظت مورد نياز را تأمين نكردهاند. ما داراي روابط پيچيدهيي با دولت بغداد هستيم. اين دولت تحت محاصره بوده و متكي به حمايت آمريكاست و آمريكا بايد قوياً به اين دولت فراخوان بدهد تا به حداقل تعهدات حقوق بشري خود جهت حفاظت از كمپ ليبرتي پايبند باشد. اين قطعنامه، كه من از قاضي تدپو به‌خاطر ارائة آن تقدير ميكنم، تاريخچة خشونت عليه ساكنان كمپ ليبرتي، از جمله حملة اخير در سال 2015 را با جزييات شرح ميدهد. اين قطعنامه هم‌چنين به دولت عراق فراخوان ميدهد كه امنيت كمپ ليبرتي را بهبود بخشد. علاوه بر اين قطعنامة 650 به دولت آمريكا فراخوان ميدهد جهت فشار آوردن به عراق براي پايبند بودن به قول های خود تلاش كند و به دولت آمريكا تأكيد ميكند، در روند انتقال با آلباني و كميسر عالي پناهندگان ملل متحد كار كند. من قوياً از اين قطعنامه و موارد ديگر حمايت ميكنم.

دينا روهراباكر – رئیس زیر کمیته اروپا- آسیا

آن‌چه امروز در برابر ما قرار دارد، فرصتي است كه اشتباهي را درست كنيم يا تلاش كنيم قدمي در جهت درست برداريم و بخشي از اعتبار خود به‌عنوان يك كشور را بازپس بگيريم. ساكنان ليبرتي بخشي از سازماني هستند كه از ديرباز مخالف ديكتاتوري آخوندها در ايران بوده است. من از قطعنامة 650 حمايت ميكنم. اگر اين عملي نشود، بايد متعهد شويم و و به آنها امکان آن را بدهيم که از تهديد آخوندها كه مردم خودمان را هم تهديد ميكنند، رها باشند. بنابراين، زمان آن است كه همبستگي خود را با آن افراد شجاع ابراز كنيم.

جو ويلسون، عضو کمیته خارجی

متشكرم آقاي رئيس. تشكر مي‌كنم كه بار ديگر با رهبري شما و عضو ارشد، اين كميته چند قطعنامة دو حزبي را بررسي مي‌كند… امروز كميته هم‌چنين اقدامات مهمي اتخاذ ميكند، با رهبري رئيس كميته ، در به رسميت‌شناختن همكاري بين آمريكا و سنگاپور، حفاظت از مخالفان ايراني با رهبري قاضي تد پو و اعمال تحريم عليه ناقضان حقوق بشر. من كار عالي صورت‌گرفته براي اين قطعنامه‌ها را مورد تقدیر قرار مي‌دهم و خواهان تصويب آنها هستم.

اد رويس: قاضي تد پو از تگزاس.

قاضي تدپو – رئیس زيرکمیتة تروریسم

از رئيس كميته تشكر ميكنم. مايلم موضوعي را مورد بحث قرار بدهم كه ما از سال 2009 بسيار در مورد آن صحبت كردهايم، يعني انسان‌هاي خوبي كه اول در كمپ اشرف بودند و اكنون در كمپ ليبرتي هستند. در حاليكه كه در اين كمپ‌ها بودهاند، اتفاقات بدي براي آنها رخ داده است. هر بار ما دور هم جمع ميشويم، به‌نظر ميرسد حملات بيشتر، قتل‌هاي بيشتر، حملات موشكي بيشتري عليه اين افراد كه در اين دو منطقة مستقر بوده اند صورت گرفته است. بسياري از كساني كه امروز اينجا هستند، خانوادههايشان در كمپ ليبرتي به‌سر مي‌برند. برخي از اعضاي خانوادة آنها از سال 2009 تاكنون به‌قتل رسيدهاند. من پايداري آنها را مورد تقدير قرار ميدهم. اما حدود دو هزار عضو جنبش اپوزيسيون ايران هستند، يعني سازمان مجاهدين خلق ايران كه بار ديگر ميگويم، غير مسلح هستند و در كمپ ليبرتي در عراق بسر می برند. آنها در آنجا زندگي ميكنند، چون مجبور به ترك ايران شدهاند که حکومت آن هيچ‌گونه مخالفت سياسي را تحمل نميكند. اگر قرار بود به ايران بازگردانده شوند، به قتل ميرسيدند. آخوندها در ايران از مجاهدين خلق ميترسند و به آنها کینه دارند. مجاهدين خلق به روشنی خواهان آزادي در ايران هستند. انتخابات آزاد. اما به‌نظر ميرسد كه دستان دراز آخوندها در تهران به عراق هم ميرسد، يعني جايي كه اين افراد براي مدت زيادي در آنجا زندگي كردهاند. در اكتبر گذشته ساكنان در معرض حملات موشكي شديدي در عراق قرار گرفتند. 24 نفر كشته و دهها تن ديگر مجروح شدند و سپاه پاسداران مسئوليت اين حمله را پذيرفته و هشدار داده که حملات بيشتري در پيش است. اين نوع حملات، كه اگر درست يادم باشد هفت مورد بوده است، عليه اعضاي مجاهدين خلق كه در عراق هستند، جان 140 نفر را گرفته است. حتي يك نفر بابت اين قتل‌ها مورد حسابرسي قرار نگرفته است. حتي يك نفر بابت اين قتل‌ها كه در اين كمپ‌ها صورت گرفته، دستگير يا روانة زندان نشده است. 1300 تن ديگر مجروح شده و 7 نفر هم ربوده شدهاند. تنها «جرم» آنها مخالفت با مستبدان در ايران است. قطعنامة 650 مجلس نمايندگان اين حملات را محكوم ميكند. مايلم از عضو ارشد بابت الحاقيه اش تشكر كنم كه اين قطعنامه را بهتر ميكند. اين قطعنامه حملات را محكوم ميكند و به دولت عراق فراخوان ميدهد، عاملان اين حملات را در برابر عدالت قرار دهد.

آنهايي كه در دولت عراق روابطي با سپاه پاسداران دارند، نبايد به‌عنوان مسئول مديريت كمپ منصوب شوند. چندسال پيش رئيس كميته روهراباكر و خودم به عراق رفتيم و خواهان ورود به كمپ اشرف شديم. دولت عراق به‌قدري از اين خشمگين بود كه ما خواهان ديدن وقايع داخل كمپ قبل از انتقال آنها به ليبرتي بوديم كه به رئيس كميته روهراباكر و خودم گفته شد عراق را ترك كنيم. اين، ميزان حمايت دولت عراق از رژيم ايران در مورد اين كمپ‌هاست. البته كه ما كشور را ترك نكرديم و آنجا مانديم و آنچه خواستيم را انجام داديم. اما اين به شما موضع دولت عراق را در اين رابطه نشان ميدهد، چون ما فقط ميخواستيم با چشمان خودمان وضعيت زندگي اين افراد را ببينيم. افرادي كه به‌نظر من بسيار ميهنپرست هستند. در حالي‌كه دخالت نفوذ رژيم ايران در اين منطقه رو به افزايش است، ما بايد حمايت قوي خود را از اين مخالفان نشان بدهيم. آنها خواهان آزادي براي مردم خود هستند. در 30 سال گذشته برای اين تلاش آنها بهای گرانی پرداخته اند و ناگزیر شده اند كشوري را كه عاشق آن هستند ترك كنند و بسياري از اعضاي خانوادة خود را از دست بدهند. ما بايد هر اقدامي را كه ميتوانيم برای تأكيد بر حفاظت آنها انجام بدهیم. مهم است كه دولت عراق به ساكنان اجازه بدهد اموال خود را در كمپ ليبرتي و كمپ اشرف بفروشند. اين اموال آنها است و متعلق به دولت عراق نيست. بار ديگر مايلم از عضو ارشد انگل بابت الحاقيه اش تشكر كنم كه اين موضوع را روشن ميسازد. در حال حاضر دولت عراق تنها به ساكنان اجازه ميدهد لباس‌هايي را كه با خود ميبرند منتقل كنند. آنها حتي اجازه ندارند كامپيوترهاي لپتاپ خود را ببرند. اين اموال آنهاست و متعلق به عراق نيست. افرادي كه كمپ ليبرتي را ترك كرده و به مكان‌هاي ديگر ميروند، بايد اجازه يابند اموال شخصي خود را به هر كشوري كه ميخواهند بروند، منتقل كنند. اين حق آنها است و عدلت اين‌را ميطلبد. بنابراين، از رئيس كميته و عضو ارشد بابت حمايت آنها از اين قطعنامه تشكر مي‌كنم

اد رويس:تشكر از بيان شيواي شما دربارة اين مسئله آقاي تد پو، اما هم‌چنين تشكر از ارائة آن.

آيا عضو ديگري خواهان صحبت است؟ آقاي هيگينز.

برايان هيگينز – عضو كميته خارجي

هیگینز: متشكرم آقاي رئيس، متشكر عضو ارشد انگل، تشكر از برگزاري جلسة مهم امروز، خوشحالم كه قطعنامة 650 مجلس نمايندگان را بررسي مي‌كنيم.

برايان هیگینز-عضو كميته خارجي

ما قطعنامه شماره ۶۵۰ را بررسی میکنیم قطعنامه یی که توسط نماینده کنگره تد پو معرفی شده است که بر تعهد قوی ما به ساکنان کمپ لیبرتی برای تامين امنیت و انتقال سریع تاکید میکند. از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۷ حمله علیه کمپ اشرف و لیبرتی انجام گرفته است که باعث جان باختن ۱۴۰ نفر از ساکنان و بیش از هزار مجروح شده است. علیرغم تعهد و التزام به تامين امنیت برای آنها، دولت عراق در انجام تعهد خود شکست خورده است حدود ۲۰۰۰ نفر از ساکنان کمپ لیبرتی هم اکنون منتظر انتقال توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هستند. ما باید با سازمان ملل و دولت عراق کار کنیم تا به سرعت این افراد را قبل از آنکه آسیبی به آنها برسد منتقل کنیم. در حین انجام اینکار، دولت عراق باید سلامتی و امنیت ساکنان را که افراد موردنگرانی هستند تامین کند. من در انتظار تصویب این قطعنامه هستم …

اد رويس:

متشكرم. چون درخواست ديگري براي صحبت نيست، آيا الحاقية ديگري هست؟ چيزي نيست و رئيس براي تصويب قطعنامه‌ها باتفاق آرا اقدام مي‌كند. همة موافقان بگويند «آري». مخالفان بگويند «خير». به عقیدة رئیس اين (قطعنامه‌ها) با آراي موافق باتفاق آرا مورد موافقت قرار گرفت و بدون هیچ اعتراضی، موارد تصويب‌شده باتفاق آرا به‌طور مطلوب به‌عنوان متمم گزارش می‌شود و کارکنان بايد هر تغییر تکنیکی لازم را انجام بدهند. هم‌چنین بدون هیچ اعتراضی، رئیس کمیته مجاز است خواهان بررسي همة اين (قطعنامه‌ها) در اجلاس مجلس نمايندگان بشود.

مؤخرة جلسه:

رويس:… جلسة امروز ما به پايان مي‌رسد، تشكر مي‌كنم از عضو ارشد انگل و همة اعضاي كميته به‌خاطر كمك و پشتيباني‌شان از جلسة امروز. اجلاس كميته پايان مي‌يابد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر