۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

بیانیه پایانی اجلاس مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس: رژیم ایران اقدامهای بی‌ثبات کننده را متوقف کند

 
اجلاس مشترک آمریکا و کشورهای خلیج فارس در بیانیه پایانی خود اقدامهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه را محکوم کرد.
در این بیانیه که پنجشنبه 2اردیبهشت 95 منتشر شد آمده است: ”رژیم ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند. از سر گیری رابطه با این رژیم مشروط به توقف اقدامات و دخالتهایش در امور منطقه است. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت توقف دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای منطقه تأکید دارند“.

بیانیه پایانی تأکید می‌کند واشینگتن تبادل اطلاعات برای دفع خطر موشکهای رژیم ایران را ارئه کرد.

در این بیانیه بر همکاری کشورهای خلیج فارس و آمریکا برای مقابله با دخالتهای رژیم ایران در منطقه عربی تأکید شده است. در این بیانیه هم‌چنین تأکید شده است تبادل اطلاعات در مورد خطرات رژیم ایران در منطقه افزایش یابد.

شرکت کنندگان در این اجلاس ریاض، بر هماهنگی تلاشها برای شکست گروه‌های تروریستی، برگزاری مانور نظامی مشترک در مارس ۲۰۱۷ و افزایش تبادل اطلاعات در خصوص خطرهای رژیم ایران در منطقه به توافق رسیدند.

شرکت کنندگان همچنین بر پشتیبانی از مذاکرات صلح یمن در کویت، اجماع داشتند. آنها همچنین حمایت خود را از شورای ریاست‌جمهوری و دولت وفاق ملی در لیبی اعلام کرده و بر تقویت توانمندیهای کشورهای خلیج برای مقابله با تهدید‌های داخلی و خارجی، تأکید کردند.

درباره بحران سوریه، شرکت کنندگان بر حمایت از مردم سوریه و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در این خصوص تأکید کردند.
 
بیشتر بخوانید :

واشینگتن تایمز: بی‌اعتنایی رهبران عربستان سعودی به باراک اوباما

واشینگتن تایمز نوشت: روز چهارشنبه موقعی که اوباما وارد ریاض شد، مقامهای عربستان سعودی با بی‌اعتنایی با او برخورد کردند. در پای پلکان هواپیما در فرودگاه ریاض اوباما توسط پادشاه عربستان مورد استقبال قرار نگرفت بلکه با یک مقام رده پایین، شاهزاده فیصل بن بندر آل سعود فرماندار ریاض مواجه گشت.
پیش از ورود رئیس‌جمهور، تلویزیون دولتی عربستان سعودی، نشان می‌داد که پادشاه شخصاً از مقامهای ارشد دیگر کشورهای خلیج فارس استقبال می‌کند. بر خلاف بعضی از ملاقاتهای قبلی، دیگر ورود باراک اوباما به‌صورت زنده در تلویزیون دولتی عربستان نشان داده نشد.

مصطفی العانی ، تحلیلگر امنیتی در مرکز تحقیقات خلیج فارس گفت: این تصمیم عربستان که برای استقبال از اوباما هیأت بلند‌مرتبه نفرستاد غیر عادی بود و یک پیام روشنی را فرستاد که آنها باوری به او ندارند.
 
 

وال استریت ژورنال: پادشاه عربستان برای استقبال از اوباما به فرودگاه نیامد

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: باراک اوباما با هدف بهبودی در بحران روابط با کشورهای عرب و اطمینان بخشیدن به هم‌پیمانانش سفری سخت را برای دیدار با سران عرب انجام داد. اما آن‌چنان که در سایر مناسبتها رایج بود پادشاه عربستان برای استقبال از اوباما به فرودگاه نیامد.
این روزنامه می‌نویسد اوباما با پادشاه عربستان سعودی به مدت دو ساعت دیدار داشت و در مورد زمینه مشترک تفاهم برای خاموش کردن شعله بحران فرقه‌گرایی در منطقه و حل بحرانهای یمن و سوریه با او گفتگو کرد.

اوباما با سران کشورهای خلیج فارس نیز دیدار کرد.
مقامهای همراه اوباما به کشورهای حوزه خلیج فارس فشار آوردند تا برای ایجاد ثبات در عراق وارد عمل شوند.
 

آسوشیتدپرس: باراک اوباما در عربستان متعهد به مقابله با دخالتهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران شد

به گزارش آسوشیتدپرس باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه دوم اردیبهشت در عربستان متعهد شد که علیه دخالتهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران در خاورمیانه اقدام کند.
این منبع افزود: ”کشورهای خلیج فارس نسبت به تمایل باراک اوباما برای مذاکره با رژیم ایران دچار تردید هستند و نگرانند توافق اتمی سال گذشته با این رژیم از جیب آنها تعادل را به نفع رژیم ایران برهم می‌زند.

باراک اوباما در این رابطه گفت: حتی با توافق اتمی با رژیم ایران، آمریکا و شرکای او در خلیج فارس نگرانیهایی جدی در مورد رفتار رژیم ایران دارند از جمله نسبت به ارسال محموله‌های سلاح توسط رژیم ایران که مواردی از آن توقیف شده است.

آسوشیتدپرس افزود: ”کشورهای عرب از آمریکا خواستند تا تلاش بیشتری برای برکناری بشار اسد انجام بدهد“.

اجلاس مشترک شورای همکاری خلیج فارس و ریاض در مراکش

در ریاض پادشاه عربستان سعودی اجلاس مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس و مراکش را با حضور سران این کشورها و پادشاه مراکش محمد ششم افتتاح کرد.
پادشاه عربستان بر حمایت از مراکش و مسائل آن به‌ویژه موضوع صحرا تأکید کرد.

ملک سلمان گفت: از مواضع مراکش نسبت به مسائل منطقه کشورهای عربی خاورمیانه به‌ویژه مشارکت مراکش در توفان قاطع و ائتلاف نظامی اسلامی در مبارزه با تروریسم قدردانی می‌کند.
 
 

دیدار باراک اوباما با رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

 
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که روز چهارشنبه با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد، امروز پنجشنبه2اردیبهشت 95 با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفتگو می‌کند. باراک اوباما و ملک سلمان درباره درگیریها در سوریه و یمن، مبارزه با تروریسم و اقدامهای مداخله‌جویانه رژیم ایران در منطقه مذاکره کردند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عربستان از اعزام هیأت بلندپایه برای استقبال از باراک اوباما در فرودگاه خودداری کرد. در مراسم استقبال از اوباما تنها استاندار ریاض حضور داشت. نه پادشاه و نه هیچ‌کدام از وزیران خارجه و دفاع به استقبال اوباما نرفتند. به گفته این منبع دلیل این برخورد عربستان ابراز نارضایتی این کشور از توافق اتمی اوباما با رژیم ایران است.

رئیس‌جمهور آمریکا در محل اقامت ملک سلمان بیش از یک ساعت با وی گفتگو کرد.
 

بیانیه کاخ سفید در مورد دیدار ملک سلمان و باراک اوباما در ریاض

روز چهارشنبه اول اردیبهشت 95 ریاض شاهد دیدار ملک سلمان و باراک اوباما بود. در این دیدار بر سر همکاریهای مشترک و رویدادهای منطقه گفتگو شد.
کاخ سفید در بیانیه‌یی اعلام کرد: پادشاه عربستان سعودی و اوباما در مورد درگیریهای منطقه گفتگو کردند و بر دوستی تاریخی و شراکت استراتژیکی میان دو کشور تأکید کردند.

در بیانیه کاخ سفید هم‌چنین آمده است در این دیدار در مورد توقف جنگ در سوریه و التزام آمریکا به حمایت از انتقال سیاسی بدون اسد بحث و تبادل نظر شد. اهمیت ایجاد ثبات در عراق نیز از دیگر مسائل مطرح در دیدار اوباما و ملک سلمان بود. در بیانیه کاخ سفید هم‌چنین آمده است: باراک اوباما و ملک سلمان در مورد فعالیتهای تحریک‌آمیز رژیم ایران که عامل بی‌ثباتی در منطقه است گفتگو کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر