۱۳۹۵ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

چشم اندازتاريك لغو تحريم ها



خبرگزاري تسنيم روز30 فروردين نوشت : اظهارات رئيس كل بانك مركزي ايران در واشنگتن هشداري بود به آمريكا كه تعهداتش در چارچوب برجام را جدي بگيرد اما موضع گيري سخنگوي كاخ سفيد نشان داد چشم انداز روشني براي تغيير موضع آمريكا و ايجاد گشايش در روابط بانكي ايران وجود ندارد.... ولي اله سيف چه از
موضع رئيس كل بانك مركزي ايران و چه از موضع رئيس كلِ در شرف بركناري گفته باشد «روابط بانكي ايران عادي نشود برجام از هم مي‌پاشد» در محتواي پيامي كه به سياستگذاران آمريكا مخابره مي شود تفاوتي نمي كند و آن اين است كه ايراني ها از عملكرد آمريكا در توافق هسته اي راضي نيستند... ولي اله سيف در تهران با پيروي از خط تبليغاتي دولت يازدهم سعي داشت برجام را موفقيت آميز جلوه دهد و بارها از بازشدن سوئيفت به روي بانك هاي ايراني خبر داده بود بدون آن كه اذعان كند سوئيفت يك چيز است و برقراري ارتباط بانك هاي خارجي با ايران از طريق سوئيفت يك چيز ديگر. وي اما در واشنگتن كه براي شركت در نشست بهاره صندوق بين المللي پول به اين شهر سفر كرده بود تغيير موضع داد و حقايق را در مورد برجام گفت......./ اظهارات جان نش پاسخي به تهديد سيف در مورد فروپاشي برجام بود به اين معنا كه دولت آمريكا براي ايجاد گشايش در روابط بانكي ايران حاضر نيست گامي بردارد هرچند اين سياست به قيمت فروپاشي برجام تمام شود چرا كه برنامه هسته اي ايران سال ها به عقب برگشته, نتيجه سال ها فعاليت غني سازي سانتريفيوژهاي ايران بر باد رفته است. ديگر نه خبري از ذخاير اوارنيوم 20 درصد است, نه ذخاير انبوه اورانيوم درصد, نه راكتور آب سنگين اراك و....
از سوي ديگر بي بي سي نيز روي 29 فروردين نوشته بود : ايران مي‌گويد اقدامات آمريكا در بعضي موارد باعث ايجاد "مشكل اساسي" بر سر راه اجراي برجام شده است وزارت امور خارجه ايران در گزارشي كه سه ماه بعد از آغاز اجراي برجام (توافق جامع هسته‌اي) به مجلس داده, "ارعاب و كارشكني" آمريكا و همين طور عواملي مانند "فساد و پولشويي" در داخل را مانعي پيش روي اجراي برجام و سرمايه‌گذاري در ايران خوانده است. در اين گزارش كه رسانه‌هاي ايران متن آن را منتشر كرده‌اند, "بهانه‌تراشي, كارشكني و تعلل طرف آمريكايي به خصوص وزارت خزانه‌داري آمريكا" به عنوان يك مشكل اساسي بر سر راه اجراي برجام معرفي شده است در اين گزارش از عواملي مانند "فساد, عدم شفافيت, پولشويي و صعوبت قوانين" به عنوان مشكلات داخلي اجراي برجام و مانعي در راه ايجاد فضاي مناسب براي سرمايه‌گذاري خارجي‌ها ياد شده است وزارت امور خارجه ايران موظف است هر سه ماه يك بار گزارش اجراي برجام و پايبندي طرف مقابل به تعهداتش را به مجلس ارائه دهد.....
حسين شريعتمداري سخنگوي غير رسمي ولي فقيه و باند او نيز در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس , در واكنش به جزئيات گزارش وزارت خارجه به مجلس درباره برجام گفت: وزارت خارجه كشورمان در گزارش برجام به مجلس, ايران را لولو و آمريكا را هلو معرفي كرده است شريعتمداري افزود: در حالي كه شركت هاي اروپايي با صراحت اعلام مي كنند كه از ترس مجازات هاي آمريكا حاضر به برقراري روابط تجاري با ايران نيستند, و مقامات آمريكايي نيز بر اين نكته تاكيد مي ورزند, وزارت خارجه كشورمان در بند 4 از بخش مربوط به چالش ها و موانع پيش رو, بي اعتمادي طرف هاي خارجي به ايران را بزرگترين مانع همكاري اقتصادي با ايران معرفي كرده و در يك كلمه, آمريكا را از بدعهدي و عدم پايبندي به تعهدات خود تبرئه و جمهوري اسلامي ايران را مقصر جلوه داده است. وي افزود: اگرچه بايد گفت متاسفانه در تدوين برجام, به علت اعتماد بي علت به آمريكا, دقت لازم به كار گرفته نشده بود و از اين طريق دست حريف براي سوء استفاده هاي بعدي باز مانده است
بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس آخوندي نيز در گفتگويي با خبرگزاري فارس وابسته به سپاه پاسداران، ضمن يك فقره لاف تو خالي گفت: اگر آمريكا به تعهدهاي خود در قبال ايران عمل نكند ما هم در فضاي ديگري اقداماتي را انجام خواهيم داد كه آمريكا از عملكرد خود پشيمان خواهد شد. علاءالدين بروجردي در بروجرد با اشاره به بدعهدي آمريكا در عمل به تعهدهاي خود در توافقنامه برجام اظهار داشت: آمريكايي‌ها ناگزيرند كه به تعهدهاي خود عمل كنند چون جاده دوطرفه است اگر آنها عمل نكنند ما هم در فضاي ديگري اقداماتي را انجام خواهيم داد كه آمريكا از عملكرد خود پشيمان خواهد شد......
از سوي ديگر فواد ايزدي در تلويزيون جام جم در برنامه كنكاش و پنجره گفت : علت اجراي عدم سند برجام- ...فواد ايزدي: اتفاقي كه افتاده اين است كه با اينكه ما چند ماه از روز اجرايي شدن برجام ميگذره, در عمل به گفته رئيس بانك مركزي الان ايشون در واشنگتن هست, مشغول مذاكره هست, تقريبا هيچي دست ما رو نگرفته, يعني مثلا آن 100ميلياردي كه بايست آزادمي‌شد, آزاد شده بنوعي منتها ما مشكل نقل و انتقال داريم ديگه و وقتي كه ميگن شما در اين حساب بانكي كه داريد امكان برداشت نداريد اين مسدود شده حساب بانكي. .... مشكل ما اين هستش كه در حوزه هاي مختلف امتياز داديم كه يك چيزي هم بگيريم آن داستان فردي كه هم چوب رو خورد هم چماق خورد نميشه شما هم امتياز در حوزه هسته اي بدهيد هم امتياز نگيريد اين كه نميشه. ....واقعيت اين هست كه خود آقاي اوباما هم خيلي علاقه اي نداره كه واقعا بخواهد مسائل رو حل بكنه شما ديديد 10روز پيش گفت, بله ايران متن برجام رو اجرا كرده, روح اش رو اجرا نكرده, .... اگر ميدانستيم اين مشكلات حل نميشه خوب يك ادبيات ديگه اي رو ما در كشور داشتيم كه دوتا خط خبري خيلي گسترده اي پيگيري مي‌شد, يكي اش اين بود كه همين آب خوردن كشور هم وابسته به مذاكرات هسته اي هست, يكي اين خيلي بحث مي‌شد, يكي اينكه اگر ما به توافق برسيم تحريمها همه لغومي‌شه, كلمه همه هم دقت داشتن و تكرار ميكردن دوستان, خوب اگر ما ميدانستيم خيلي از مشكلات باقي مي مونه, چرا اينقدر انتظار در جامعه ايجاد كرديم كه وقتي كه به برجام برسيم همه مشكلات حل مي‌شه..../...شما ديديد هم نخست وزير ايتاليا اين رو گفت, هم رئيس جمهور اتريش اين رو گفت كه ما مشكلاتي داريم و مشكلات هم دست آمريكاييهاست, برويد با آمريكاييها صحبت كنيد.... خودشون رئيس پولشويي هستن مخصوصا سران سياسي شون, سران اقتصادي شون, بعد ما رو متهم مي كنند به پولشويي, حالا وپولشويي ما هم اين هستش كه شما فلان كمك رو انجام داديد به فلان مردم مظلوم يك جاي دنيا, ....الان وضعيت ايرباسه ديگر, اير باس مي‌شه ميگه ما با شما توافق هم كرديم منتهي اگر آمريكا اجازه بده ما ميتوانيم مثلا به شما هواپيما بدهيم/ ....قدم اول اين هست كه ....بايد اين اشكالات را يك مقدار با صراحت بيان كنند زماني كه شما يك اجماع ملي داشتيد در درون كشور, يعني حالاتي كه الان هست بعضيها ميگن برجام خورشيد تابانه, از آنطرف نقدهايي وجود داره ما داشتيم, رهبري در روز اول فروردين فرمودند خسارت محضي داره اتفاق مي افته, خسارت محض اينكه ما در روي كاغذ امتيازهاي بسيار گسترده اي ميدهيم, امتيازهاي محدودي ميگيريم, بعد آن امتيازهاي محدود هم در عمل خيلي هاش اجرا نميشه, اين مي‌شه خسارت محض».
گزارشی از پیامدهای اعتراف رئیس بانک مرکزی رژیم به بی‌حاصل بودن برجام
باندهای درونی رژیم بر سر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی رژیم مبنی بر بی‌حاصل بودن برجام و همچنین طرح موضوع حقوق‌بشر از سوی فدریکا موگرینی، به حملات متقابل به یکدیگر پرداخته‌اند.
کیهان خامنه‌ای با اشاره حرفهای سیف، رئیس کل بانک مرکزی رژیم در آمریکا، نوشت: اگر قرار باشد نظام به چرخه دلار در دنیا دسترسی نداشته باشد، پس پیشابرجام و پسابرجام چه تفاوتی می‌کند... اگر خط خطا مسدود نشود، به خط موازی خیانت و خدعه ملحق می‌شود و آنگاه آمریکا بیشتر تحریک خواهد شد. دولت محترم اکنون بر سر این دو راهی بزرگ است. (منبع: کیهان ۳۰/۱/۹۵)
یک روزنامه دیگر باند خامنه‌ای به نام وطن امروز نیر حرفهای سیف را برای آخوند روحانی بازی دو سر باخت توصیف کرد و نوشت: سوئیفت باز است اما کار نمی‌کند! این جمله چلانده شده تمام ابعاد مذاکرات هسته‌یی است. اکنون دولت در شرایطی قرار دارد که اگر احیانا رئیس کل بانک مرکزی را معزول دارد، عملاً مهر تاییدی بر سخنان نماینده خود در اجلاس واشینگتن زده است و اگر نسبت به آن سکوت کند، محتوای سخنان وی را پذیرفته است؛ این یعنی بازی 2 سر باخت. (منبع: وطن امروز ۳۰/۱/۹۵)
روزنامه حکومتی رسالت نیز در سرمقاله خود با اشاره به حرفهای سیف نوشت: ورود ما به مذاکره مستقیم با شیطان بزرگ از اساس اشتباه بوده و سبب پیگیری پروژه جامع نفوذ از طریق دوقطبی سازی در نظام شده است... چه کسی می‌تواند بگوید نقطه پایانی دومینوی برجام‌ها کجا خواهد بود. (منبع: رسالت ۳۰/۱/۹۵)
سپاه پاسداران نوشت: حرفهای سیف عجیب نیست. اجرای تعهدات، دست خالی نظام و مماشات مقامات (دولت روحانی)، دلایل جسارت آمریکا در نقض برجام است. (منبع: فارس ۲۹/۱/۹۵)
همزمان، حملات باند خامنه‌ای به باند رقیب، به‌خاطر سفر موگرینی به تهران ادامه دارد و علت اصلی سفر او را پیگیری موضوع حقوق‌بشر عنوان کرده‌اند.
روزنامه وطن امروز با اشاره به اهداف سفر موگرینی نوشت: به نظر می‌رسد به زودی شاهد وضع تحریم‌های گسترده حقوق‌بشری ضدنظام همزمان با تحریک سمنهای سازماندهی‌شده برای فشار به نظام با هدف ایجاد «تغییر از درون» خواهیم بود. (منبع: وطن امروز ۳۰/۱/۹۵)
جواد لاریجانی، توجیه‌گر شکنجه و اعدام در دستگاه قضاییه رژیم در واکنش به تمدید تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه مقامات در آستانه سفر موگرینی به ایران گفت: طرح و اعمال تحریم علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی به بهانه نقض حقوق‌بشر، اقدامی ناموجه است. (منبع: فارس ۲۹/۱/۹۵)
روزنامه آرمان متعلق به باند رفسنجانی و روحانی نیز نوشت: سفر موگرینی و سایر مقامات ارشد خارجی برای شرایط پسا برجام است. (منبع: آرمان ۳۰/۱/۹۵)
بیشتر بخوانید:
اعتراف رئیس بانک مرکزی رژیم: برجام تا کنون هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است
رئیس بانک مرکزی رژیم با اعتراف به این‌که برجام تقریبا هیچ دستاورد اقتصادی نداشته است گفت: ”توافق برجام از چند ماه پیش اجرایی شده اما ممنوع بودن همکاریهای بین بانکی موسوم به «مبادلات چرخه دلار» امکان استفاده ایران از خدمات دلاری در مبادلات خارجی را سلب کرده است. “
برجام بدون هیچ عایدی
ولی الله سیف که با تلویزیون بلومبرگ مصاحبه می‌کرد گفت: ”توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌ شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌ حساب‌هایش در مبادلات خارجی به‌دنبال راهی برای استفاده از دلار است“.
رئیس بانک مرکزی رژیم در ادامه گفت: ”با آن که قرار است سپرده‌های ایران در بانکهای خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانکهای اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند“.
وی افزود: ” «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 27 دی اجرایی شد عاید ایران نشده است. یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای این‌که بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است“.

مخالفت با دسترسی رژیم ایران به دلار آمریکا
پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین95 گفت: با هر گونه تلاشی برای دسترسی رژیم ایران به دلار آمریکا مخالف است و نگران دادن امتیازات زیاد به این رژیم از سوی دولت اوباماست.
پل رایان در جمع خبرنگاران در واشینگتن گفت: «من نگران توافق اتمی هستم. نگرانم آن‌قدر امتیاز به رژیم ایران بدهیم که قادر نباشیم آنها را بازگردانیم.
به گزارش خبرگزاری رویتر پل رایان افزود: «معتقدم سال آینده و با روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا تا جایی که امکان‌پذیر است باید بسیاری از امتیازاتی را که به رژیم ایران داده‌ایم پس بگیریم.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که اخیراً از سفر به کشورهای منطقه خاورمیانه نظیر اردن، عربستان، مصر و آلمان برگشته است گفت: سیاست خارجی دولت باراک اوباما درباره معامله با رژیمهای ایران و سوریه اشتباه است. متحدان آمریکا می‌خواهند بدانند که آیا آمریکا هم‌چنان در میدان است یا نه؟ متحدان ما تا حدودی از سیاست دولت اوباما نگران هستند.
از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد دسترسی رژیم ایران به سیستم مالی آمریکا بخشی از توافق هسته‌یی با این رژیم نبوده و آمریکا چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌داند.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) در نشست خبری خود در واکنش به سخنان ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی رژیم گفت: آمریکا و بقیه اعضای جامعه جهانی به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌یی پایبند هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر