۱۳۹۵ اردیبهشت ۵, یکشنبه

کری: آمریکا مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست



دویچه وله

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک در برابر خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست، اما این معاملات در هر حال باید در چارچوب توافق‌نامه قدرت‌های جهانی با ایران انجام گیرد.


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه (۲۲ آوریل/ ۳ اردیبهشت) به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هتل پالاس نیویورک به خبرنگاران گفت، ایالات متحده آمریکا مانعی بر سر راه معاملات بانک‌ها و موسسات مالی خارجی با ایران نیست و نخواهد بود.

نمایندگان دولت‌های آلمان و بریتانیا اخیرا اعلام کردند که‌ با وجود آغاز اجرای توافق‌نامه برجام و برداشته‌شدن بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بانک‌های اروپایی هنوز در انجام معامله با ایران تردید دارند. علت این تردید و احتیاط، ترس موسسات مالی اروپایی از مجازات آمریکایی‌ها اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری شب گذشته با اشاره به تردیدهای بانک‌های اروپایی گفت، به نظر می‌رسد در میان بانک‌های خارجی در ارتباط با ایران ابهاماتی وجود دارد و ایالات متحده خواهد کوشید این ابهام‌ها را برطرف کند.

کری افزود، دولت اوباما آماده است به این موسسات توضیح دهد که در چارچوب برجام چه نوع معاملاتی با ایران مجاز است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده و بانک‌های خارجی می‌توانند از این فرصت برای انجام معاملات تجاری با ایران استفاده کنند.


ظریف: امیدوارم اظهارات کری نگرانی‌ها را برطرف کند

پس از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اظهار امیدواری کرد که اظهارات جان کری راهگشای حل نگرانی‌های بانک‌های خارجی از رویکرد آمریکا بشود.

به گزارش ایسنا، ظریف افزود، «این بسیار مهم است که متوجه باشیم برجام یک قرارداد متعادل بوده و ایران تعهدات خود را در برجام انجام داده و با صحبت‌هایی که جان کری می‌گوید مشخص شد که باید منتظر باشیم ایران تمامی منافع ذکر شده در برجام را ببرد.»

وزارت امور خارجه ایران اخیرا در گزارشی به مجلس شورای اسلامی درباره بیلان سه ماهه اجرای برجام نوشت: «نگرانی مؤسسات مالی به دلیل ارعاب آمریکا و تحمیل جریمه‌های سنگین چندین میلیاردی بر بانک‌ها در طول سالیان گذشته، فضای روانی سنگینی برای شروع مجدد همکاری با ایران ایجاد کرده است.»

با این‌حال دستگاه دیپلماسی خارجی ایران "مهمترین چالش برجام" را داخلی و مربوط به خود ایران دانسته و نوشته است: «بزرگ‌ترین مشکل و چالشی که برجام با آن مواجه است یک فضای اعتمادبخش و اطمینان‌ساز در داخل ایران برای طرف‌های خارجی است.»

وزارت خارجه ایران در گزارش خود می‌افزاید: «نکته آن است که تقریباً تمامی بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که از آن‌ها انتظار بازگشت به فضای قبل از تحریم و تعامل و همکاری اقتصادی با ایران می‌رود، متعلق به بخش خصوصی هستند و با منطق اقتصادی نه به دستور دولت‌های خود وارد تعاملات اقتصادی می‌شوند. به بیان دیگر محاسبه هزینه-فایده است که بنگاه‌های اقتصادی را وارد یک تعامل اقتصادی می‌کند و مهم‌ترین عامل در این محاسبه، میزان اطمینان به این تعامل و فضای پیرامونی آن است.»

به گزارش العربیه کری به ایران درباره لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای اطمینان داد


جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد به همتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف در خصوص لغو تحریم‌های علیه تهران، اطمینان داد.
پس از دیدار دو جانبه‌ای که میان کری و ظریف شامگاه جمعه ۲۲ آوریل در یکی از هتل‌های نیویورک برگزار شد، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که با وزیر امور خارجه ایران دست می‌داد، به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم تاکید کنم که ما برپایه تعهدهایمان، تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای را لغو کردیم»، او افزود:‌«هم‌اکنون بانک‌های خارجی فرصت‌هایی برای تعامل با ایران دارند».
او تاکید کرد: «مانعی در برابر بانک‌های خارجی که با بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تعامل می‌کنند، ایجاد نمی‌کنیم».
۵۵ میلیارد
کری توضیح داد که این مساله، شامل بانک‌هایی می‌شود که حدود ۵۵ میلیارد دلار از اموال ایران را بلوکه می‌کنند.
سه ماه پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای که ۱۴ ژوئیه گذشته در وین میان قدرت‌های بزرگ و ایران به امضا رسید، تهران می‌گوید که بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی و آسیایی، به خاطر نگرانی از قوانین شدید آمریکا که همچنان ایران را به خاطر «حمایت از تروریسم» و برنامه موشکی مجازات می‌کنند، از تعامل خودداری می‌کنند.
کری گفت:‌ «متاسفانه به نظر می‌رسد که برخی از بانک‌های خارجی همچنان در ابهام قرار دارند، می‌خواهیم مساله را تا جایی که ممکن است توضیح دهیم».
او گفت:‌ «اگر بانک‌ها همچنان سوال‌هایی درباره تحریم‌های پابرجا علیه ایران دارند، به سادگی باید آن را مطرح کنند».
استقبال ایران
از سویی ظریف از این سخنان استقبال کرد و گفت که ایران، بخش مربوط به خود را در توافق هسته‌ای، اجرا کرد.
او افزود: «امیدواریم پس از این سخنان... سود ناشی از اجرای جدی توافق را شاهد باشیم».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر