۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۰, جمعه

هشدارپنج گزارشگرحقوق بشر سازمان ملل به تهديدجاني دهها زنداني سياسي



پنج گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به وضعيت زندانيان سياسي درايران و ممانعت رژيم آخوندي از رسيدگيهاي پزشكي به آنان ابراز نگراني كردند
پنج گزارشگر و کارشناس برجسته حقوق‌بشر سازمان ملل متحد،

طی بیانیه‌یی محروم کردن زندانیان سیاسی از درمان و رسیدگیهای ضروری پزشکی توسط رژیم آخوندی را محکوم کردند و هشدار دادند که جان دهها زندانی سیاسی به دلیل این اقدام ضدانسانی در خطر است.
5گزارشگر و كارشناس برجسته حقوق بشر سازمان ملل متحد شامل: احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در رژيم آخوندي، داینیوس پوراس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق همگانی برای بهره بردن از حداکثر استاندارد قابل قبول سلامت جسمی و روحی، خوان مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه و سایر رفتارها یا مجازاتهای وحشیانه، غیر انسانی یا تحقیر کننده، ماینا کیایی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق آزادی تجمع و گردهمایی مسالمت آمیز، و سئونگ-فیل هونگ، سرگزارشگر گروه کاری سازمان ملل در مورد بازداشتهای خودسرانه در اطلاعيه مشتركي نسبت به وضعيت زندانيان سياسي درايران و ممانعت رژيم آخوندي از رسيدگيهاي پزشكي به آنان ابراز نگراني كردند.
در اطلاعيه 5 گزارشگر و كارشناس برجسته حقوق بشر سازمان ملل متحد که با عنوان «ایران: عدم رسيدگي مکفی پزشکی برای زندانیان سیاسی غیر قابل قبول است» بر روي سايت شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته آمده است:
یک گروه از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل هشدار دادند که جان دهها زندانی سیاسی از جمله برخی از مدافعان برجسته حقوق بشر و وکلا به خاطر شرایط رو به وخامت سلامتی آنها به دلیل ممانعت مقامهای رژیم از دسترسی به امکانات پزشکی در خطر است.
این کارشناسان هشدار دادند، وضعیت چندین زندانی سیاسی وخیم است. اما آنها با وجود این‌که نیازمند درمان فوری هستند، رژیم ایران از دسترسی آنان به درمان پزشکی جلوگیری کرده و به همین دلیل وضعیت بیماری آنان تشدید شده است.
گزارشگران سازمان ملل تأکید کردند. محروم كردن زندانيان از رسیدگی پزشکی، بدرفتاری فیزیکی، حبس انفرادی و سایر اشکال شکنجه و بدرفتاری، آنان را با خطر آسیبهای جدی و مرگ مواجه ساخته است.
5 گزارشگر و کارشناس سازمان ملل از جمله از زندانیان سیاسی نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، کاظمینی بروجردی، امید کوکبی، محمدحسین رفیعی، فانود و کمال فروغی نام برده و تأکید کردند: ادامه بی‌توجهی به وضعیت سلامتی زندانیان توسط رژیم ایران غیر قابل قبول است.
بیانیه گزارشگران سازمان ملل می‌افراید: "ما از حکومت ایران مصرانه میخواهیم که آزادی امید کوکبی و سایر زندانیان سیاسی را به خاطر وضعیت وخیم آنها مورد توجه قرار داده و با تسهیل دسترسی مرتب به رسیدگیهای پزشکی، تندرستی آنها را تضمین کنند."
کارشناسان حقوق بشر به دولت آخوند روحانی در زمینه رعايت استانداردهای بین المللی در رابطه با زندانیان و سلامتی و تضمین رفتار انسانی با آنان هشدار دادند و تأکید کردند که عدم رعایت این استاندارها نقض قوانین بین‌المللی است.
در پایان بیانیه 5 گزارشگر و کارشناس سازمان ملل نسبت به ممانعت رژيم از دسترسی زندانيان به رسیدگی پزشکی و شرایط مادون استانداردهای بین‌المللی در زمینه بازداشت ابراز نگراني كرده و تاكيد كرده اند كه تا كنون هيچگونه اقدامي براي بهبود وضعيت زندانها و تحقيقات در مورد اتهامات بدرفتاري با زندانيان از سوي رژيم صورت نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر