۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

ایران برای اعتراض به دو رأی دادگاه‌های آمریکا سفیر سوئیس در تهران را فراخواند



رادیوفرانسه
جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه ۲۶ آوریل، برای ابلاغ اعتراض رسمی خود به رأی اخیر دیوان عالی فدرال آمریکا، سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع دولت آمریكا به وزارت امورخارجه ایران فراخواند. بر اساس رأی دیوان عالی فدرال آمریکا، دادگاه‌های این کشور می‌توانند از حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی

های بانک مرکزی ایران که در آمریکا مسدود شده، برای پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی که ایران در آنها نقش داشته، استفاده کنند.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که محمد كشاورززاده، مدیركل بخش آمریكای این وزارتخانه دو یادداشت رسمی به سفیر سوئیس ارائه کرده که در یکی از آنها به رأی صادر شده از سوی دیوان عالی آمریكا اعتراض شده و در دیگری نیز به رأی اخیر دادگاه محلی نیویورك اعتراض شده است.
به دنبال دیوان عالی آمریکا، یک دادگاه در نیویورک نیز ایران را به پرداخت ۱۰.۵ میلیارد دلار غرامت برای مشارکت در حملات یازدهم سپتامبر محکوم کرد.
دیروز دوشنبه، جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، دولت آمریکا را تهدید کرده بود که اگر دو میلیارد دلار از دارایی‌‌های ایران برداشته شود، از واشنگتن در دادگاه لاهه شکایت خواهد کرد.
امروز هیئت وزیران ایران کارگروهی را با عضویت پنج وزیر و رئیس کل بانک مرکزی، مأمور بررسی این موضوع کرد.
همچنین امروز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی پس از دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس در تهران، به خبرنگاران، این حکم صادر شده از سوی دیوان عالی آمریکا را "دزدی بین المللی" توصیف کرد و گفت که "جمهوری اسلامی ایران همواره بر احقاق حقوق خود پافشاری خواهد کرد."
در دو انفجار تروریستی در سال ١٩٨٣ در بیروت، ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی کشته شدند. جمهوری اسلامی ایران متهم است که در این انفجارها دست داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر