۱۳۹۵ فروردین ۲۹, یکشنبه

کاخ سفید: استفاده از سیستم مالی آمریکا جزو برجام نیست



سخنگوی کاخ سفید در واکنش به گفته رئیس بانک مرکزی که خواستار پایبندی آمریکا به برجام و تسهیل مبادلات ایران به دلار شده بود، یادآور شد که دسترسی به شبکه مالی آمریکا جزء برجام نیست.


روز جمعه ۱۵ آوریل، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری “المانیتور” گفت انتظار می‌رود دولت آمریکا امکان دسترسی محدود کشورش به دلار را برای تسهیل مبادلات مالی با دیگران فراهم کند و به اجرای کامل توافق هسته‌ای پایبند باشد.
رئیس بانک مرکزی ایران عنوان کرد: «مبادلات مالی ایران باید از طریق یک نهاد مالی آمریکایی تسویه شود هر چند لزوما پول در آن بانک امریکایی باقی نماند.»
او قبلا در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است: «تقریبا هیچ چیز اتفاق نیفتاده و به طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم.»
اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حرف‌های سیف اعلام کرد که دسترسی ایران به شبکه مالی آمریکا جزء توافق هسته‌ای نیست.
سیف که برای شرکت در اجلاس بانک جهانی به واشنگتن رفته، یک روز پیش از این گفت‌وگو، با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا پشت درهای بسته ملاقات کرده بود اما جزییات این دیدار و مذاکرات احتمالی دو مقام بر کسی روشن نیست.
وبسایت وزارت خزانه‌داری ‌امریکا به نقل از جک لو نوشته است: «تا زمانی‌که ایران به تعهدات خود در توافق اتمی عمل کند‌، آمریکا هم به تعهدات خود در رفع تحریم‌ها عمل خواهد کرد.»
بیشتر بخوانید: دیدار پشت درهای بسته؛ ابهام در لغو تحریم‌های بانکی ایران
ولی‌الله سیف
رئیس کل بانک مرکزی ایران در آمریکا گفته که برداشته شدن عملی همه تحریم‌ها علیه ایران مستلزم برخورداری این کشور از ساز و کار مبادلاتی U turn است. او حتی شرکت‌های آمریکایی را برای سرمایه‌گذاری در ایران و رقابت با شرکت‌های اروپایی فراخواند و گفت هیچ محدودیتی برای چنین کاری نیست.
این در حالی است که کنگره آمریکا به خاطر آزمایش‌های موشکی ایران با معاملات محدود دلاری با جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.
سناتور اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جمله گفته است: «تا زمانی‌ که ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، برنامه موشک‌های بالستیک و سایر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده پایان نداد‌ه، نباید به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.»
هم‌زمان با موضع‌گیری کاخ سفید، اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ایران را در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست به خاطر حمله به کنسولگری و سفارت عربستان در مشهد و تهران، دخالت در سوریه، یمن، سومالی و تداوم حمایت از تروریسم نکوهش کرد. این در حالی است که روحانی به امید تنش‌زدایی و رایزنی‌های سیاسی/ اقتصادی به ترکیه رفته بود.
دولت روحانی از سوی رهبر ایران به طور تلویحی و از سوی محافل نظامی و اصولگرایان تندرو به طور مستقیم به بازی خوردن از غرب در توافق اتمی متهم می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر