۱۳۹۵ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

گزارش دولت ایران درباره برجام: فساد اقتصادی در داخل و کارشکنی آمریکا در خارج



رادیوفرانسه
گزارش دولت ایران پیرامون نحوه و میزان تحقق مفاد برجام، «برنامه جامعه اقدام مشترک» به مجلس ارائه شد. منصورحقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اسلامی، با اعلام خبر دریافت گزارش دولت پیرامون سه ماههٔ اول اجرای «برجام»، گفت: این گزارش درروزهای اخیر به صورت کتبی از سوی وزارت امورخارجه به کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است.


وی افزود: اعضای کمیسیون، پس از دریافت گزارش سایردستگاه‌های دخیل دراجرای برجام، محتویات آنرا جمعبندی و درقالب یک گزارش نهایی به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.

طبق مصوبات مجلس وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی موظف است هرسه ماه یک بار گزارشی را درباره آخرین تحولات روند اجرایی برجام به کمیسیون امینت ملی مجلس ارائه و این کمیسیون پس از جمعبندی گزارش‌های دولت هرشش ماه یک بارگزارش نهایی را به صحن مجلس ارائه خواهد داد.

درگزارشی که روز گذشته، یک شنبه ۱۷ آوریل خبرآن انتشاریافت دولت به رئوس مراحل اجرای تعهدات ایران درتوافق‌های وین اشاره کرده و می‌نویسد:
- میزان ماشین‌های سانتریفیوژ فعال درنطنز طبق برجام به ۵۰۶۰ عداد کاهش یافته و این امرمورد تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

- درراستای ارتقای دانش فنی درصنعت غنی سازی، تحقیقات درزمینه توسعه سانتریفیوژ‌های IR۴-IR۶-IR۸ منطبق با برنامه درازمدت سازمان انرژی اتمی کشورمان که به آژانس ارائه شده است، بدون توقف درحال انجام است.


- ذخایراورانیوم کشورطبق برجام تا میزان ۳۰۰ کیلوگرم کاهش یافته و مورد تائید آژانس قرارگرفته‌اند.

- درباره ذخایراورانیون غنی شده موجود درایران کلیه کیک زرد توافق شده ابتدا وارد کشورشده و پس از آن اورانیوم غنی شده به طرف روسی تحویل داده شده است.

- براساس توافق برجام تعداد ماشین‌ها در «فُردو» به ۱۰۴۴ ماشین کاهش یافته است.

- فعالیت تولیدی آب سنگین اراک ادامه دارد و میزان ذخایر آب سنگین کشورمان تا ۱۳۰ تن حفظ شده است، آب سنگین مازاد ایران درمعرض فروش قرارگرفته و مذاکرات با آمریکا برای فروش مازاد آب سنگین درمراحل پایانی قراردارد.

- درمورد راستی آزمایی، با فراهم شدن امکان دسترسی به اطلاعات از طریق تجهیزات جدید وتعیین محل مشخص درسایت‌ها عبورو مرور غیرضروری بازرسان به دیگر محل‌ها درتاسیسات هسته‌ای کاهش یافته است و نظارت بیشتری برفعالیت‌های بازرسان اعمال می‌گردد.
- هیچ دوربین یا تحهیزاتی با امکان فوری یا آنلاین اطلاعات نصب نشده است.

گزارش می‌افزاید: یکی از نتایج پایان پرونده مطالعات ادعایی برطرف شدن اتهامات قبلی از جمله درخصوص «توسعه» کلاهک هسته‌ای برای موشک بود، اتهامات گذشته پایان یافته است.

موضع تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران عدم مذاکره با هیچ کشوری درخصوص توانایی‌های دفاعی و موشکی خود می‌باشد.

بدین لحاظ به شورای امنیت اعلام شده است که: جمهوری اسلامی ایران به اقدامات ضروری جهت تقویت توانمندی‌های دفاعی خود، به منظور حمایت از حاکمیت، استقلال وتمامیت ارضی درمقابل هرگونه تجاوز ادامه خواهد داد توانمندی نظامی و موشکی ایران ازجمله موشک‌های دور بُرد خارج از حیطه قطعنامه قراردارد.

واما درمورد موانع موجود برسرراه تسریع روند اجرای مفاد برجام وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی به رئوس موانع داخلی و خارجی اجرای برجام پرداخته است.

دراین گزارش که بخش‌هایی از آن درمنابع خبری داخلی ایران انتشاریافته به تعلل آمریکایی‌ها و به خصوص «بهانه تراشی» طرف امریکایی ازجمله «وزارت خزانه داری آمریکا» اشاره شده و این کارشکنی‌ها مشکلی اساسی برسرراه اجرای برجام توصیف شده است.

درگزارش با اشاره به موانع داخلی اجرای برجام «فساد، عدم شفافیت، پولشویی و صعوبت قوانین کشور» به عنوان مشکلات داخلی اجرای برجام ذکر شده است که، به گفته گزارش، مانعی مهم درراه ایجاد فضای مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی به شمارمی رود.

درمورد نقش آمریکا درایجاد اختلال درروند اجرای برجام گزارش می‌نویسد: علی رغم اظهارنظرهای مکرر مقامات آمریکایی، مبنی برتعهد این کشور به ایفای تعهدات خود طبق برجام، به نظرمی رسد که بخش‌ها یا محافل قدرتمندی دردرون دستگاه اجرایی آمریکا رغبت چندانی به اقدام فعالانه برای رفع نقاط ابهام نداشته و حتی درمواردی تلاش‌های صورت گرفته برای رفع موانع را خنثی می‌نمایند «.
گزارش می‌گوید:» چالش‌های ما با طرف آمریکایی و تامیزان کمتری با طرف اروپایی پس از اجرای برجام خاتمه نیافته است ووزارت امورخارجه درحال پیگیری است.

درگزارش همچنین برخی کشورهای منطقه ارجمله اسرائیل به عنوان عاملین مانع تراشی دربرابراجرای توافق هسته‌ای دانسته شده‌اند.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی با اشاره به مشکلات داخلی خواستارایجاد فضای مناسب برای رفع نگرانی و ترس از تعامل با ایران و ایجاد رغبت به همکاری با جمهوری اسلامی درکشورهایی است که بلقوه مایل به همکاری و سرمایه گذاری درایران هستند.

گزارش تاکید می‌کند که مشکل اساسی پیش رو ساختن فضای اعتماد بخش و اطمینان ساز درکشوربرای طرف‌های خارجی است.
گزارش می‌افزاید: برای درمان این مشکل علاوه برایجاد حس رقابت، می‌بایست فضای اطمینان بخشی را برای طرف‌های اقتصادی خود ایجاد نموده چشم انداز مثبتی ازتعامل اقتصادی با ایران را برای همگان ترسیم کنیم تا باعث شود ترس و نگرانی از تعامل با ایران فروریخته و رغبت همکاری ایجاد گردد.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی درادامه گزارش خود به «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر آیت الله خامنه‌ای می‌پردازد و می‌نویسد: تحقق اهداف مهمی همچون افزایش صادرات، تشویق سرمایه گذاری خارجی، استفاده از مبادلات تهاتری، توسعه مناطق آزاد، انتقال فناوری پیشرفته و ازهمه مهم‌تر توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه وجهان که درسیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی آمده است، مستلزم ایجاد فضای اطمینان بخش و اعتماد آفرین برای بنگاه‌های اقتصادی خارجی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر