۱۳۹۵ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

اعتصاب سراسری شهرهای مرزی کردستان را فراگرفت



اعتصاب سراسری شهرهای مرزی کردستان را فراگرفت

در اعتراض به بسته شدن مرزها و گرانی کرایه بار، هزاران بازاری و کولبر شهرهای بانه، سروآباد، مریوان و سردشت دست به اعتصاب زدند و در مقابل ادارات دولتی از جمله فرمانداری‌های رژیم دست به تجمع و تحصن زدند.


در تجمع اعتراضی روز ۳۱ فروردین ۹۵، مغازه‌داران و کاسبکاران مرزی در مقابل فرمانداری مریوان خواستار بازگشایی معابر و بازارچه های مرزی شدند. آنها شعار می دادند: ”مرز را باز کنید“.
لازم به یادآوری است که معابر کولبری کُردستان مهم‌ترین منبع درآمد و معیتشت شهروندان کُرد به شمار می‌رود.
درپی تعطیلی گسترده بازار مریوان، فرماندار رژیم مجبور به حضور در میان مردم معترض گردید و از بازگشایی مجدد بازاراچه باشماق طی دو روز آینده خبر داد.
از روز ‌شنبه گذشته اصناف و کسبه شهر بانه نیز طی اعتراض به بسته‌بودن بازارچه‌های مرزی در اعتصاب بسر می‌برند.
روز دوشنبه و سه شنبه هم شهر سردشت در استان آذربایجان‌غربی نیز وضعیت مشابه شهرهای مریوان و بانه را داشت.
کولبران و کاسبکاران مرزی کُردستان به شدت از تصمیم دولت متضرر گردیده و بسیاری از آنان به شغل‌های دیگری نظیر فروش گیاهان خوراکی و یا مهاجرت به دیگرشهرهای مرکز روی برده‌اند.
برپایه آمارهای نیمه‌رسمی، بالغ بر ٣٠ هزار خانوار مرزنشین در چهار شهرستان مریوان، بانه، سروآباد و سردشت مستقیما از معابر کولبری ارتزاق می‌کنند.
از تابستان سال گذشته و پس از اختلاف‌نظر نهادهای امنیتی رژیم با ادارات دولتی، هیأت دولت روحانی دستور به بستن معابر و بازارچه‌های مرزی تحت عنوان "ساماندهی، جبران محرومیت و ایجاد شغل و توسعه پایدار" داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر